מתעניינים בלימודים ב- HiGHQ?

    השאירו פרטים ויועץ לימודים יחזור אליכם בהקדם

    נציגנו עומדים לרשותכם
    לשאלות ולפרטים נוספים:

    [email protected]

    1-800-80-80-80

    שעות פעילות:

    מכירות

    א'-ה' 09:00-19:00

    ו'/ערבי חג 10:00-13:00

    שירות לקוחות

    א'-ה' 09:00-18:00

       

      שאלות ותשובות

      מועדי המבחן

      כמה מועדים של המבחן הפסיכומטרי יש בשנה?

      עד שנת 2017 היו חמישה מועדים בכל שנה – פברואר, אפריל, יולי, ספטמבר ודצמבר. משנת 2018 בוטל מועד פברואר, ומספר המועדים הוא ארבעה בשנה, והם נקראים מעתה אביב, קיץ, סתיו וחורף. כמו כן האיסור שהיה בעבר על היבחנות במועדים סמוכים זה לזה בוטל, ואפשר לגשת לשני מועדים רצופים ללא הגבלה.

      איך קובעים את מועדי המבחן?

      מועדי המבחן תלויים בלוח החופשות של מוסדות הלימוד, והם חלים לרוב בתקופות שאין בהן לימודים, כמו חופשת חנוכה, חופשת פסח, וחופשת הקיץ. זאת משום שכיתות המבחן הן כיתות לימוד שמשמשות בימים כתיקונם את הסטודנטים באוניברסיטאות ובמכללות, והמרכז הארצי לבחינות והערכה שוכר אותן לצורכי המבחן הפסיכומטרי.

      איך כותבים את שאלות המבחן?

      תהליך הפיתוח של השאלות במרכז הארצי לבחינות והערכה כולל כמה שלבים.

      השלב הראשון הוא כתיבת השאלה. את שאלות המבחן כותבים מומחים העובדים במרכז הארצי לבחינות והערכה.

      בשלב השני עוברות השאלות לביקורת מקצועית, בודקים את איכות השאלות ורמתן, את מידת ההוגנות שלהן ואת היכולות שהן בודקות. בשלב השלישי חוזרות לכותבים לעריכה, תיקונים ושינויים. בשלב הרביעי משבצים את השאלה בפרק ניסיוני של המבחן, המכונה פרק ״פיילוט״, והנבחנים לא מקבלים בו ציון. בשלב החמישי בודקים בדיקה סטטיסטית את איכות השאלה ואת רמת הקושי שלה. רק שאלות שנבדקו בדיקה מוקפדת זו מגיעות בסופו של דבר לפרקי האמת של המבחן.

      את הפרקים במבחן יש להרכיב בתמהיל מתאים של שאלות קלות וקשות לפי סדר קושי עולה, ולשמור על גיוון בסוג השאלות. את פרקי המבחן מקבצים לנוסחים מלאים על פי שיקולים ואילוצים שונים.

      לאחר הרכבת הנוסחים בשפה העברית מתרגמים אותם לחמש שפות נוספות: ערבית, צרפתית, ספרדית, רוסית ואנגלית. פרט להתאמות שפה, מתאימים את המבחן גם לנבחנים עם צרכים מיוחדים, כגון נבחנים כבדי ראייה או כבדי שמיעה, נבחנים בעלי מגבלות פיזיות ונבחנים לקויי למידה.

      מהו משך המבחן?

      משך הזמן המוקצב למבחן כולו הוא שלוש שעות ועשר דקות. זמן המבחן מוקצב לכל פרק בנפרד, והנבחנים אינם מורשים לעבור בין הפרקים בזמן שאינו מוקצב להם. פרק החיבור פותח את המבחן, ומוקצבות לו 30 דקות. יתר חלקי המבחן הם שמונה פרקי הברירה, ולכל אחד מהם מוקצבות 20 דקות. כך זמן המבחן מחולק שווה בשווה בין כל הנבחנים, ואי אפשר להשקיע זמן רב יותר בנושא מסוים על חשבון האחרים.

      בין הפרקים אין הפסקות, ואם תרצו לצאת לשירותים או לאכול במהלך המבחן, תעשו זאת על חשבון זמן המבחן.

      נוהלי ההרשמה

      איך נרשמים למבחן?

      רוב הנבחנים נרשמים באופן מקוון באתר המרכז הארצי לבחינות והערכה, בכתובת https://www.nite.org.il/psychometricentrancetest/registrationforthetest/.

      אפשר להירשם גם באמצעות ערכת הרשמה בטופס מודפס, ללא גישה לאתר. אפשר לקנות את ערכת ההרשמה בחנויות הספרים סטימצקי וצומת ספרים, או לבקש ממרכז הזימונים של המרכז הארצי, בטלפון 02-6759555. את ערכת ההרשמה יש לשלוח בדואר או למסור ביד למרכז הארצי לבחינות והערכה בירושלים.

      איך מקבלים שיבוץ?

      לאחר סיום ההרשמה, כחודש לפני המבחן, תקבלו את פרטי השיבוץ שלכם בדוא"ל או בדואר. הפרטים יהיו זמינים גם באתר של המרכז הארצי, באזור האישי שלכם, ב"פרטי השיבוץ". רצוי לוודא את פרטי השיבוץ העדכניים באזור האישי באתר לפני יום המבחן, כדי שתהיו בטוחים שאתם מגיעים למקום הנכון בזמן הנכון.

      אפשר לשנות את השיבוץ?

      השיבוץ למבחן הוא אקראי בהתאם לפרטים שבחרתם בטופס ההרשמה- מועד המבחן, שפת המבחן, והאזור בארץ. אין דרך להבטיח מראש יום מסוים במועד מסוים או בקמפוס מסוים. עם זאת, יש חלון זמן שבו תוכלו לשנות את מקום המבחן או את יום המבחן שנקבע לכם, וחלון זה ייפתח מייד לאחר שתקבלו את פרטי השיבוץ שלכם מהמרכז הארצי, כחודש לפני המבחן. שימו לב שרק בימים שלאחר השיבוץ תוכלו לשנות את מקום השיבוץ ואת התאריך, בכפתור ״פרטי השיבוץ״ באזור האישי, או בפנייה טלפונית למרכז הזימונים של המרכז, בטלפון 02-6759555, שלוחה 1. שינויים נעשים על בסיס מקום פנוי, ולכן אם תבקשו שינוי פעמים אחדות ייתכן שתקבלו בכל פעם אפשרויות אחרות. אין אפשרות לבחור כיתת מבחן מסוימת, אלא רק מיקום ותאריך. אם פספסתם בכמה ימים ולא שמתם לב שקיבלתם את השיבוץ שלכם, סביר להניח שאפשרות השינוי כבר נסגרה והשיבוץ יהיה סופי.

      אפשר להירשם לכיתה בלי כיסאות סטודנט?

      אם החדר שהוקצה לכם מרוהט בכיסאות אוניברסיטאיים (״כיסאות סטודנט״ שאל המסעד שלהם מחובר שולחן קטן), אתם בחברה טובה: רוב חדרי המבחן הם כאלה. השיבוץ לחדרים הוא אקראי, ואין אפשרות לבקש שינוי של חדר המבחן. הדרך היחידה לעשות זאת היא לשנות את השיבוץ שלכם (כאמור, מייד לאחר קבלת פרטי השיבוץ), ולקוות שאחרי השינוי תקבלו כיתה שאין בה כיסאות סטודנט.

      רק אנשים שיש להם מגבלה רפואית או ממדי גוף שאינם מאפשרים להם להיבחן על כיסא סטודנט יכולים לבקש מראש כיתת מבחן שבה כיסאות ושולחנות. את הבקשה יש להעביר ליחידה לבחינות מותאמות, בצירוף המידע הרפואי הרלוונטי, לפני תום הרשמה למועד המבחן.

      מותר להיבחן במועדים רצופים?

      כן, אפשר להיבחן בכל מועד שבו המבחן מתקיים. אין הגבלה על מספר הפעמים שבהן מותר להיבחן במבחן זה.

      מותר לבטל את המבחן או לדחות אותו?

      כן. בקשה לביטול יש להפנות למרכז הזימונים, בדוא"ל [email protected] , בפקס 02-675953, או במכתב רשום. אם ברצונכם לבטל את המבחן, הכסף ששילמתם יוחזר לכם בניכוי דמי הטיפול בהרשמה, תלוי בזמן הביטול. אם הבקשה לביטול תתקבל לפני סיום ההרשמה למבחן, יהיו דמי הטיפול 15% ממחיר המבחן, ואם היא תתקבל אחרי תאריך סיום ההרשמה ובתוך שלושה חודשים אחריה, יהיו דמי הטיפול 30% ממחיר המבחן.

      אם ברצונכם לדחות את הגישה למבחן, תוכלו לעשות זאת באזור האישי או בפנייה למרכז הזימונים בטלפון 02-6759555. השינוי יהיה ללא תשלום, כל עוד תקפידו לבקשו לפני סיום ההרשמה. לאחר סיום ההרשמה יחויב השינוי בדמי טיפול בשיעור של 18%מדמי המבחן.

      שימו לב שתוכלו לשנות את המועד גם אם לא הגעתם למבחן שלכם. כעשרה ימים לאחר המבחן תוכלו לשנות את המועד באתר, באזור האישי.

      נגמרה ההרשמה! זה סופי או עדיין אפשר להירשם למועד הנוכחי?

      זה עוד לא נגמר. בדרך כלל אפשר לנסות להירשם בהרשמה מאוחרת עד שמונה ימי עבודה לפני מועד המבחן. לשם כך יש לפנות למרכז הזימונים בטלפון 02-6759555 ולברר אם נותרו מקומות ומהו נוהל ההרשמה. בדרך כלל ההרשמה המאוחרת נפתחת כמה שבועות אחרי סיום ההרשמה הרגילה. כדאי מאוד לנסות להימנע מהרשמה מאוחרת, כיוון שבהרשמה המאוחרת מחיר המבחן גבוה יותר (150%), ולא ניתן לבחור את אזור המבחן.

      מה עושים אם איבדתי את אישור ההרשמה והתשלום למבחן?

      אם נרשמתם למבחן באתר מאל״ו, אישור ההרשמה היה אמור להישלח לכתובת הדוא״ל שהזנתם בסיום תהליך ההרשמה. אם שיניתם כתובת דוא"ל מאז, עליכם לעדכן את הפרטים באזור האישי באתר, ולשלוח בקשה למדור פניות הציבור לקבלת העתק של האישור. אם אינכם מצליחים למצוא את האישור, אפשר לבקשו בכתב באתר מאל״ו, בכפתור "צור קשר”.

      יום המבחן

      אני לחוץ וחושש שלא אמצא את הכיתה שלי ביום המבחן. אפשר להגיע מראש לאוניברסיטה ולהיכנס לבניין?

      כן. האוניברסיטאות הן מוסדות ציבוריים והכניסה אליהן חופשית (כפוף כמובן לבדיקה ביטחונית בכניסה). גם הכניסה לבניינים ולכיתות הלימוד חופשית. אם אתם לחוצים וחוששים שלא תצליחו למצוא את הכיתה שלכם בזמן בבוקר המבחן, אולי כדאי לכם להתארגן בתקופה שלפני המבחן ולהגיע לאוניברסיטה, למצוא בנחת את הבניין, את הקפטריה הכי שווה, את הכיתה שבה תיבחנו ואת השירותים הקרובים אליה. חשוב לשים לב להגיע ביום שבו האוניברסיטאות פתוחות (כלומר לא בסופי שבוע, בחגים או בחופשות). מובן שאין זה הכרחי שתגיעו לאוניברסיטה במיוחד לשם כך, אך זה בכל זאת מומלץ אם אתם לחוצים במיוחד. מומלץ גם להביא איתכם חומרי לימוד או סימולציה, ואם תראו שהכיתה שאתם עומדים להיבחן בה פנויה ואין בה שיעור, תוכלו לשבת בה ולפתור פרק או שניים. תיווכחו לדעת עד כמה הניסיון הקטן הזה יוכל לעזור לכם להפיג את הלחץ.

      מה לעשות אם משהו מפריע לי בזמן המבחן?

      המרכז הארצי אינו אחראי תמיד לתנאים שבמקום המבחן. במקרה שמשהו מפריע לכם עליכם להצביע ולהסביר את העניין בלחש לאחד המשגיחים. לפעמים הם יכולים לפתור את הבעיה מייד, ולפעמים עליהם להתייעץ עם האחראים מטעם מאל"ו. בכל מקרה חשוב שתמשיכו לפתור את המבחן ולא תעצרו, אלא אם כן הורו לכם המשגיחים לעשות זאת.

      מה לעשות במקרה של מחלה ביום המבחן?

      כזכור, ניתן לדחות את ההיבחנות גם אם לא הגעתם למבחן, מעשרה ימים לאחר המבחן, ולגשת למועד הבא. חבל לגשת אם להרגשתכם לא תצליחו למצות את יכולותיכם ביום המיועד. אם התחלתם לחוש ברע במהלך המבחן, אתם רשאים לפנות לאחד המשגיחים ולבקש ממנו אישור להפסיק את המבחן.

      מותר לצאת לשירותים בזמן המבחן?

      כן. מותר לצאת לשירותים על חשבון זמן המבחן, ורק באישור המשגיחים ובליוויים. עליכם להצביע ולבקש ליווי אישי של אחד המשגיחים. שימו לב שבכיתות קטנות שיש בהן מעט משגיחים, לעתים תכופות תצטרכו לחכות עד שיחזור משגיח שיצא עם נבחן אחר, ולכן במידת האפשר נסו לתזמן את יציאתכם לרגע שבו יש מעט נבחנים בחוץ (למשל, רבים נוטים לצאת לשירותים בסוף פרקי האנגלית).

      מה לעשות אם אני שמאלי ואין כיסא סטודנט לשמאליים בכיתה שלי?

      בכל חדר מבחן שבו יש כיסאות אוניברסיטאיים יש גם כיסאות המיועדים לנבחנים הכותבים ביד שמאל. על המשגיחים לוודא שיש תנאי כתיבה המתאימים לשמאליים, ולכן עם כניסתכם לחדר המבחן חשוב לבקש מהמשגיחים כיסא שמאלי. אם לא יהיה כזה בכיתתכם, על המשגיחים להביא כיסא מתאים מכיתה אחרת.

      אפשר להביא שולחן מחדר אחר?

      מרבית חדרי המבחן מצוידים ב"'כיסא סטודנט'" מהסוג המקובל במוסדות להשכלה גבוהה. כדי להבטיח הוגנות, מאל"ו משבץ את כל הנבחנים בחדרי המבחן באופן אקראי. אסור לאפשר לחלק מהנבחנים להעביר כיסא ושולחן מחדר אחד לאחר, מכיוון שהדבר יפגע בשוויון בין הנבחנים כי לא לכולם יש גישה לשולחנות.

      בכל מקרה, אם אתם נבחנים בכיסא סטודנט – זה לא נורא. רוב רובם של הסטודנטים עושים את כל התואר ואת כל המבחנים כשהם ישובים בכיסאות אלה. מומלץ להניח את חוברת המבחן על המסעד שלכם (בצד ימין אם אתם כותבים ביד ימינכם), ועל המסעד שלידכם את גיליון התשובות. שימו לב שהישיבה אינה צפופה, ויהיו די מקומות פנויים לצידכם שיהיה בהם מקום לשאר חפציכם.

      יש זמן נוסף למילוי גיליון התשובות?

      לא! חשוב מאוד לסיים את מילוי התשובות לכל פרק בגיליון התשובות במסגרת הזמן המוקצב לפרק. מי שלא הספיק למלא את כל תשובותיו לא יקבל זמן נוסף לעשות זאת. כמו כן אסור לחזור לפרק קודם או לעבור לפרק אחר, גם אם נשאר לכם זמן עד לסיום הפרק. פתחו הרגלים נכונים של סימון תשובות במהלך הפרק. תרגלו סימון תשובה בדף התשובות אחרי כל דף שסיימתם, ואולי אפילו אחרי כל שאלה שפתרתם. סימון התשובות הוא חלק בלתי נפרד מהמבחן וחשוב מאוד לשלוט בו כבר בסימולציות.

      סימנתי לא נכון! אפשר לשנות אחרי המבחן?

      אם גיליתם במהלך המבחן שחלה הסטה, כלומר שסימנתם את התשובות לשאלות שלא במקום הנכון, עליכם להצביע ולהסביר את העניין בלחש לאחר המשגיחים במבחן. לפעמים המשגיחים יכולים לפתור את הבעיה במקום ולפעמים עליהם להתייעץ עם האחראים מטעם מאל"ו. מרגע גילוי הטעות עליכם להמשיך לפתור את המבחן ולמלא את התשובות הבאות במקום הנכון בגיליון, ולא לעצור, אלא אם כן הורו לכם המשגיחים לעשות זאת. במקרה כזה חשוב לא להיבהל, אלא לפעול ברוגע ולנסות לצמצם את הנזק שנגרם.

      מותר להשתמש בסטופר במבחן?

      מותר להשתמש בשעון עצר (״סטופר״) אם אינו משמיע צליל, כי לטובת כולם אסור להשתמש בשעונים מצפצפים ומרעישים בזמן המבחן.

      לפעמים יכולה להיווצר חוסר התאמה בין הזמן הנמדד אצל הנבחנים ובין הזמן הנמדד אצל המשגיחים. המשגיחים מודדים את הזמן ברצף וללא הפסקות מתחילת הפרק הראשון ועד סיום המבחן, ואילו נבחנים מפעילים את השעון מחדש בתחילת כל פרק. לפיכך עשוי להצטבר פער בין הזמן שמדדו הנבחנים לזמן שמדדו המשגיחים.

      אפשר לערער על הציון?

      נבחנים שיש להם הערה, תלונה או השגה בנוגע להתנהלות המבחן, יכולים לשלוח פנייה בכתב בתוך שבוע מיום המבחן (דרך האתר, בפקס או בדואר, ולא בטלפון) אל המדור לפניות הציבור במאל"ו. כל פנייה תזכה למענה אישי בתוך 25 ימי עבודה. שימו לב שהערה בטופס המשוב שממלאים מייד לאחר המבחן אינה תחליף לפנייה.

      חשוב לנו לציין כי רק מעט מאוד מן הבקשות לערעורים על הציון אכן מתקבלות, ולא כדאי להסתמך על כך שערעורכם יתקבל, גם אם לדעתכם עילת הערעור שלכם מוצדקת. במקרים מסוימים המרכז הארצי מציע למערערים להיבחן שוב בחינם במבחן הבא, אבל גם הצעה זו נדירה.

      מה חובה להביא למבחן?

      למבחן חייבים להביא את התעודה המזהה שעימה נרשמתם למבחן(בדרך כלל תעודת זהות, ובמקרה שאין כזו, דרכון ישראלי בתוקף), כמה עפרונות, מחק ומחדד. מומלץ להביא חבילת עפרונות מחודדים כדי שלא תבזבזו זמן על חידוד במהלך המבחן. כדאי להביא גם את הזימון למבחן, שם כתובים מקום המבחן ושעת המבחן. הביאו בחשבון שהמבחן אורך זמן רב וכדאי להביא מים ומעט אוכל שמתאים למבחן, ללא אריזות מרשרשות שעושות רעש. כדאי לכם גם לקחת איתכם בגדים מתאימים, ולהביא בחשבון שבכיתת המבחן עלול להיות קר או חם משציפיתם. מותר גם להביא אטמי אוזניים פשוטים מספוג.

      מה אסור להכניס לחדר המבחן?

      אסור להכניס לחדר המבחן מכשירים אלקטרוניים מכל סוג שהוא, כגון טלפון, מחשב, נגן מוזיקה, מצלמה, שעון חכם, מילונית, מחשבון וכדומה. אסור להכניס דפים לשימוש כטיוטה, ספרים, מילונים, עטי הדגשה ("מרקרים") ושעון המשמיע צפצוף. אסור להכניס מחשבונים. אסור גם להכניס אטמי אוזניים המחוברים בחוט או קשת (למעט אטמי ספוג פשוטים). אסור להכניס למבחן גם משטח קשיח שמיועד להניח עליו את דפי הכתיבה (למקרה שאין בכיתה שולחנות אלא רק כיסאות סטודנט).

      שמעתי שהמרכז הארצי מזמן לפעמים נבחנים למבחן חוזר. זה נכון?

      כן. במסגרת המחקר הסטטיסטי שעורך המרכז הארצי, הוא עוקב גם אחרי אחוזי השיפור של נבחנים שניגשו למבחן יותר מפעם אחת. לעיתים ישנם פערים גדולים במיוחד בין הציונים שהשיג נבחן שניגש למבחן פעמים אחדות, ופערים אלה עשויים לעורר חשד. שיפור של יותר מ-150 נקודות מעלה חשד להעתקה או לחוסר אמינות בזמן המבחן, מפני שהוא גבוה הרבה יותר משיעור השיפור הממוצע בין היבחנויות. בחלק ממקרים אלה המרכז הארצי עשוי לזמן את התלמיד למבחן חוזר.

      המבחן החוזר נערך במחוז ירושלים של המרכז הארצי, כחודש אחרי המועד. לעיתים נערך המבחן בחוברת כמו המבחן הרגיל, ולעיתים בגרסה הממוחשבת שדומה למבחן בתנאים מותאמים. בדרך כלל אין במבחן החוזר מטלת חיבור. למבחן החוזר אין צורך להתכונן במיוחד, ולבוחנים ברור כי לא התכוננתם אליו באינטנסיביות כמו למבחן המקורי, והם מצפים להעריך את הישגיכם הערכה הולמת.

      חשוב לציין שאם קיבלתם זימון למבחן חוזר, ולא רימיתם במבחן בשום דרך, לא צריך לדאוג! זה ככל הנראה מעיד על העבודה הקשה שעשיתם, שהובילה אתכם לעלייה כה משמעותית בציון. המבחן החוזר נועד לוודא שלא היו העתקה או חוסר אמינות במבחן, ולכן לא ניתן בו ציון. אם תצליחו במבחן החוזר בדומה להצלחתכם במועד האחרון, תוכיחו את כישוריכם והציון שהשגתם במועד האחרון יתפרסם. לעומת זאת, אם יתקבל שוב פער גדול בין הציונים, המרכז הארצי יחשיב זאת כהעתקה, וציונכם יוקפא ולא תוכלו להשתמש בו.

      מה לעשות אם אין לי תעודת זהות?

      בעלי אזרחות ישראלית שאין בידם תעודת זהות יוכלו להזדהות באמצעות דרכון ישראלי תקף, או רישיון נהיגה ישראלי תקף, או תעודת חוגר/קצין.

      נבחנים שאינם אזרחי ישראל צריכים להירשם למבחן באמצעות מספר דרכון זר תקף, ולהביא עימם את הדרכון להזדהות ביום המבחן.

      אחרי המבחן

      איך מקבלים ציונים?

      בתוך 45 יום מיום המבחן הציונים נשלחים לנבחנים בדוא"ל או בדואר ישראל לכתובת שציינתם בהרשמה. אם לא התנגדתם לקבלת הציונים בדוא"ל, הם יישלחו בדרך זו בלבד, ואחרת הם יישלחו בדואר.

      כמו כן אפשר תמידלגשתלציונים באזור האישי באתר, סמוך לדיווחם למוסדות הלימוד, לפי פרטים אישיים מזהים: מספר תעודת הזהות וסיסמה.

      ניגשתי בעבר לפסיכומטרי, איפה אפשר לצפות בציונים הישנים?

      אפשר לצפות בכל הציונים מהבחינות הקודמות באזור האישי שלכם באתר. אפשר גם לבקש ממדור ציונים לשלוח את הציונים לכתובת הדוא"ל שמסרתם בעת ההרשמה למבחן. שירות זה פטור מתשלום.

      ניתן גם להוריד קובץ PDF של תעודת הציון באזור האישי באתר.

      עד מתי ציון המבחן תקף?

      מוסדות הלימוד רשאים על פי חוק לקבוע כמה זמן תקפים הציונים מבחינתם. באוניברסיטאות נקבע כי ציוני המבחן הפסיכומטרי יהיו תקפים שבע שנים לפחות לצורך קבלה ללימודים. מוסדות לימוד אחדים קבעו שהציונים יהיו תקפים לזמן רב אף יותר. אם אינכם בטוחים אם ציונכם יהיה תקף או לא, בררו זאת במשרד לקבלת מועמדים במוסד שאליו ברצונכם להירשם.

      אם ניגשתי יותר מפעם אחת, איזה ציון קובע - הגבוה או האחרון?

      החלטות אלה תלויות במוסד הלימודי. בקבלת מועמדים שנבחנו כמה פעמים, לרוב נוהגים מוסדות הלימוד להחשיב את הציון הגבוה ביותר, אבל אין מדיניות קבועה של האוניברסיטאות או המכללות בנושא זה.

      האם אפשר לבדוק שוב את החיבור שלי?

      לא. כל חיבור נבדק על ידי שני מעריכים בלתי תלויים, והציון הוא סכום ההערכות של שניהם. בדיקה נוספת בידי מעריך שלישי עשויה להיות אם נוצר פער גדול בין שתי הבדיקות. על כן על פי המרכז הארצי אין מקום לבקש בדיקה נוספת, מפני שאם היה בה צורך היא כבר נעשתה.

      האם אפשר לערער על הציון?

      קריאת גיליון התשובות נעשית בקורא אופטי מדויק, ולא בידי אדם. עם זאת, יש אפשרות לבדיקה חוזרת. אפשר לבקש בדיקה חוזרת של גיליון התשובות עד שלושה חודשים מיום המבחן, בתשלום של 60 ₪. אם הבדיקה החוזרת תגלה כי חלה טעות בבדיקה המקורית, יוחזרו דמי הטיפול במלואם. הבקשה מוגשת באזור האישי באתר, שבו יש לבחור את המועד הרצוי ב"ציונים", ואז לבחור "בקשה לבדיקה חוזרת”.

      איך הציונים מדווחים למוסדות?

      הציונים מדווחים לאוניברסיטת תל-אביב, לאוניברסיטת בן-גוריון, לאוניברסיטת בר-אילן, לאוניברסיטת חיפה, לאוניברסיטה העברית בירושלים ולטכניון. אתם יכולים לבקש לדווח את ציוניכם למוסדות נוספים שתסמנו באתר.

      אם יש לכם התנגדות לדיווח ציוני המבחן שלכם לאחת או יותר מהאוניברסיטאות שאליהן נשלחים הציונים, תוכלו להגיש התנגדות באזור האישי באתר.

      איך הציונים מחושבים?

      הציונים מחושבים בארבעה שלבים. בשלב הראשון מחושב ציון גלם במטלת הכתיבה, על ידי סכום הציונים של שני מעריכים נפרדים. בשלב השני מחושבים ציוני גלם בפרקי הברֵירה, על פי ספירת התשובות הנכונות בכל פרק בסורק האוטומטי. בשלב השלישי ציוני הגלם מתורגמים בכל אחד משלושת התחומים לסולם אחיד, מ-50 עד 150. ובשלב הרביעי הציונים הפסיכומטריים הכלליים מחושבים בשקלול משקלם השונה של התחומים במבחן. הציון ה״רגיל״ הוא הציון הרב-תחומי, שבו משקל החלק המילולי 405 מציון המבחן, משקל החלק הכמותי 40% מציון המבחן, ומשקל חלק האנגלית 20%. סולם הציונים בכל אחד מהציונים הפסיכומטריים הכלליים הוא מ-200 עד 800.

      למה הכוונה שהמבחן יחסי?

      הציון בפסיכומטרי מחושב לא רק לפי כמות התשובות הנכונות (כמו במבחני הבגרות), אלא בהשוואה לתוצאות של שאר הנבחנים במועד המדובר ובמועדים קודמים. המבחן הפסיכומטרי הוא מבחן ממיין, ולכן יש משמעות מיוחדת לקביעת הציונים של הנבחנים בהשוואה זה לזה. הציונים מחולקים לפי התפלגות נורמלית, בצורה של עקומת פעמון – שיעור גבוה של נבחנים מקבלים את הציון הממוצע והציונים שקרובים אליו, והשיעור יורד ככל שמתרחקים מהממוצע למעלה או למטה. למשל, בשנת 2018 רק כחמישה אחוזים קיבלו ציון גבוה מ-700, אך כמחצית מהנבחנים (52%) קיבלו את הציונים שבטווח בין 400 ל-600).

      הנרמול של הציונים נערך גם בין הנבחנים באותו מועד וגם בין נבחנים במועדים אחרים, כדי לשמור על אחידות במבחן ולשמור על תנאי קבלה הוגנים. כך המבחן יכול להשתנות מעט במהלך השנים, אך סיכויי הקבלה של הנבחנים נותרים זהים.

      המרכז הארצי משתמש בפרקי ה״פיילוט״ (השנואים על הנבחנים) כדי לעמוד על רמת הקושי של כל מבחן, לאזן את הסטטיסטיקה ולהתגבר על הבדלים קלים ברמת המבחן. בניתוח הישגי הנבחנים בפרקי הפיילוט המרכז הארצי יכול להעריך אם שאלות מסוימות הן קלות מדי או קשות מדי, לפני שייכנסו לפרקי האמת שבהם מקבלים ציון.

      בשלב שבו מחשבים את הציונים הסופיים ״מנרמלים״ את ציון הגלם שמורכב ממספר השאלות שהנבחן ענה עליהם נכונה. כך במבחנים קשים יותר הנבחנים יכולים לטעות בשאלות רבות יותר ממספר הטעויות במבחנים קלים יותר, ועדיין להגיע לאותו ציון גלם.

      איך מקבלים ציונים?

      מאל"ו מחויב להעביר את ציוני בחינות הכניסה למוסדות הלימוד ולנבחנים עצמם בתוך פרק זמן שלא יעלה על 45 ימים. תחזית עדכנית לגבי מועד דיווח הציונים מוצגת בטבלת מועדי הבחינות באתר. הנבחנים יקבלו את הציונים בכתובת הדוא"ל שמסרו בעת הרשמתם למבחן.

      אפשר לבקש להקדים את קבלת הציון?

      לא. הציונים מחושבים יחד לכל הנבחנים והם יחסיים ובני השוואה, ולכן אין אפשרות להקדים את העברת הציונים לנבחן יחיד. לעיתים אפשר להירשם למוסדות הלימוד ולהתקבל ״על תנאי״, עוד בטרם קבלת הציונים וכפוף לעמידה בתנאי הקבלה האחרים.

      אני לא מצליח להיכנס לאזור האישי שלי באתר המרכז הארצי! מה לעשות?

      לחצו על הקישור "שכחת סיסמה?" כדי לקבל סיסמה זמנית לטלפון הנייד או לכתובת הדוא"ל שלכם.

      מטלת הכתיבה

      למה הוסיפו למבחן מטלת כתיבה?

      עד אוקטובר 2012 לא כלל המבחן הפסיכומטרי מטלת חיבור. הוספת מטלת כתיבה למבחן משקפת את החשיבות שהמוסדות להשכלה גבוהה מייחסים ליכולת הכתיבה. מוסכם על המוסדות להשכלה גבוהה שהיכולת להציג רעיון בכתב היא יכולת הרלוונטית לכל מי שלומד לימודים אקדמיים. מיומנות הקריאה ומיומנות הכתיבה הן יכולות משלימות, ושתיהן חיוניות להצלחה בלימודים האקדמיים. הקריאה היא הערוץ המרכזי לרכישת ידע חדש, והכתיבה משמשת בסיכום החומר הנלמד, ביישומו ובפיתוח והבעה של רעיונות חדשים, ונוסף על אלה – במילוי מטלות לימודיות רבות שבעזרתן מעריכים את הישגי הסטודנטים.

      למה אין בחירה בין כמה מטלות כתיבה?

      במרכז הארצי מציינים כי מחקריםקבעושבחירה מכמה מטלות המוצעות לנבחן גוזלת זמן מהנבחנים ומקצרת את הזמן המושקע בכתיבה עצמה. חיסרון ניכר נוסף טמון בכך שהשוואה בין נבחנים שהשיבו למטלות כתיבה שונות זו מזו היא השוואה פחות מדויקת, והמבחן נועד בסופו של דבר להשוות בין נבחנים שונים השוואה הוגנת. לכן המרכז הארצי סבור שמוטב לתת לנבחנים מטלה אחת.

      עם זאתיש לזכור שבכל מועד ישנם כמה נוסחים למבחן, בעיקר אם יש יותר מיום מבחן אחד, ובנוסחים שונים עשויות להיות מטלות חיבור שונות.

      אפשר להקליד את החיבור במחשב?

      לא. החיבורים נכתבים בכתב יד ובעיפרון, כמו מילוי גיליון התשובות לשאלות הברירה. בחוברת המבחן יש מקום שיכול לשמש לכתיבת טיוטה, והנבחנים מקבלים דף שמיועד למטלת החיבור.

      ישנם נבחנים ספציפיים בתנאים מותאמים שמקבלים אישור להקליד את החיבור במחשב, אך ורק אם קשייהם מצדיקים התאמה כזו.

      באילו שפות מותר לכתוב את החיבור?

      יש לכתוב את החיבור בשפת המבחן שאליה נרשמתם. אם המבחן בעברית- החיבור חייב להיכתב בעברית, אם בערבית- בערבית, אם ברוסית- ברוסית, וכן הלאה. רק מי שנבחן בנוסח המשולב עברית ואנגלית רשאי לכתוב את החיבור בכל אחת מהשפות שבנוסח המשולב, כלומר אפשר באנגלית או בעברית, אך גם ברוסית, בספרדית, בגרמנית, באיטלקית, בהונגרית, באמהרית, בפורטוגלית או בהולנדית. אם תכתבו בשפה שאינה שפת המבחן שלכם, חיבורכם ייפסל.

      כיצד ניתן הציון על החיבור?

      הערכת מטלת הכתיבהנעשית בשני ממדים: תוכן החיבור ולשון החיבור. ההערכה הולמת קריטריונים להערכה של כתיבה עיונית. הקריטריונים להערכת התוכן נוגעים לרלוונטיות של התוכן לנושא המטלה, לרמת הפיתוח של הטענות, לביטויי חשיבה ביקורתית ולארגון הטיעונים. הערכת הלשון נעשית על פי קריטריונים כגון בהירות הטקסט, הלימת הסגנון לכתיבה עיונית, תקינות הלשון מבחינת דקדוק ותחביר, הדיוק והעושר הלשוני. חשוב לציין שאף כי תקינות הלשון היא אחד הקריטריונים הנבדקים, לשגיאות כתיב אין חשיבות בהערכת הציון.

      כל חיבור נבדק בידי שני בודקים שונים. מעריכי החיבורים מקבלים הכשרה של המרכז הארצי לבחינות והערכה. כל מעריך נותן לחיבור שני ציונים, ציון לתוכן החיבור וציון ללשון. הציון הסופי הוא סכום ארבעת הציונים (לא ממוצע). כיוון שבדיקת החיבור עדיין איננה מדע מדויק, לעיתים נוצר פער גדול בין הציונים של שני המעריכים. במקרה כזה מעבירים את החיבור למעריך שלישי, והציון הוא סכום הציונים של המעריך השלישי והמעריך הקרוב אליו ביותר בציוניו.

      מקבלים ציון נפרד על החיבור?

      לא. החיבור נחשב סוג אחד מסוגי המטלות בתחום החשיבה המילולית, ולכן ציונו משוקלל לציון אחד בתחום החשיבה המילולית. משקלה של מטלת הכתיבה הוא 25% מציון החשיבה המילולית, ומשקל שני פרקי שאלות הברירה הוא 75%. משקלו של חלק החשיבה המילולית הוא 40% מציון המבחן כולו, ולכן משקל החיבור הוא 10% מציון המבחן הכללי.

      תמונה של מעטפהצור קשר

      שיחה עם נציג

      ×

      שיחת ווטסאפ