מתעניינים בלימודים ב- HiGHQ?

    השאירו פרטים ויועץ לימודים יחזור אליכם בהקדם

    נציגנו עומדים לרשותכם
    לשאלות ולפרטים נוספים:

    [email protected]

    1-800-80-80-80

    שעות פעילות:

    מכירות

    א'-ה' 09:00-19:00

    ו'/ערבי חג 10:00-13:00

    שירות לקוחות

    א'-ה' 09:00-18:00

       

      טיפים לשילובי צורות

      מה הקשר בין בננה וחור שחור? בטוח יש לשניהם משהו משותף (יש סיכוי שאפילו חשבתם על אחד עכשיו)! המוח שלנו נוטה ליצור קשרים בין כל שני דברים בעולם, וזו אף אחת מתכונותיו החשובות ביותר. זו גם אחת היכולות שנבדקות בחינות בפסיכומטריות בכלל וזה בא לידי ביטוי אפילו בגיאומטריה – בשאלות שילובי צורות.

      שלושה טיפים שיאפשרו לכם תרגול פסיכומטרי נכון בשאלות אלו:

      החלק המשותף בין הצורות הוא המפתח לפתרון

      בשאלה פסיכומטרית ובה שילוב בין צורות תמיד נתחיל את הפתרון מהחלק המשותף לשתיהן. למשל, כשמלבן חסום בעיגול, קוטר העיגול הוא גם אלכסון המלבן, וכשריבוע חוסם עיגול, הקוטר מקביל ושווה לצלע הריבוע (קל לראות זאת בעין ברגע שמשרטטים). בעזרת החלק המשותף אפשר להתייחס לשתי הצורות.

      צריך לראות, לא רק לדעת

      מכירים את הקטע הזה שהתשובה פשוט קופצת לעיניים, כאילו התת-מודע שלנו פתר אותה בשבילנו? בשילובי צורות זה חשוב במיוחד. עלינו לאמן את עצמנו לראות כיצד באים החוקים לידי ביטוי בשרטוט, ולהשתמש במה שהעין קולטת לפתרון. בשאלות פסיכומטריות זה יכול להיות מספיק,  בניגוד לחישובים המורכבים של בחינות הבגרות.

      אולם, יש להיזהר משימוש בשרטוט להסקת מסקנות, מפני שחלק מהשרטוטים הם גמישים, והנתונים בהם יכולים להיראות אחרת בהתאם לשאלה, וחלקם לא. שאלת המפתח היא "האם אפשר היה לשרטט את הנתונים אחרת?". אם נחזור לדוגמאות הקודמות, מלבן החסום בעיגול צריך להעלות חשד, כי מלבן אפשר לצייר ארוך וצר, או ארוך פחות ורחב יותר. במקרה זה עלינו לדבוק בנתונים עצמם ולהיזהר מהסתמכות בלעדית על השרטוט. לעומת זאת, אם היה זה ריבוע החסום בעיגול – יש רק דרך אחת לשרטטו, ולכן העין בהחלט יכולה לעזור לנו להגיע לתשובה.

      הרדיוס

      חברו הטוב ביותר של הגיאומטריקאי – או לפחות של מי שרוצה להיות טוב בשילובי צורות. חפשו אותו בכל הזדמנות אפשרית. בכל שאלה שבה מופיע מעגל, סמנו את מרכזו והעבירו רדיוסים לנקודות המגע שבין המעגל לכל צורה אחרת. הרדיוס הוא המפתח להבנת הקשר בין הצורות!

      תמונה של מעטפהצור קשר

      שיחה עם נציג

      ×

      שיחת ווטסאפ