מתעניינים בלימודים ב- HiGHQ?

    השאירו פרטים ויועץ לימודים יחזור אליכם בהקדם

    נציגנו עומדים לרשותכם
    לשאלות ולפרטים נוספים:

    [email protected]

    1-800-80-80-80

    שעות פעילות:

    מכירות

    א'-ה' 09:00-19:00

    ו'/ערבי חג 10:00-13:00

    שירות לקוחות

    א'-ה' 09:00-18:00

       

      טיפים להבנת הנקרא

      כל פרק מילולי ופרק אנגלית מסתיימים בקטע קריאה, או ״הבנת הנקרא״. שאלות אלה בוחנות את יכולתנו לקרוא ולהפיק משמעויות מהטקסט במהירות. בפרק האנגלית נבחנת בעיקר השליטה בשפה, ורמת הקושי של השאלות נמוכה יחסית, ואילו בפרק החשיבה המילולית בעברית נבחנת הבנה מעמיקה יותר של הקטע. כדי להשתפר בפתרון תרגילים פסיכומטריים בהבנת הנקרא יש לפעול בשתי חזיתות בו זמנית: שיפור מיומנות ומהירות הקריאה באופן כללי, ותרגול קטעי קריאה ולאחריהם שאלות, בדומה להופעתם בבחינה הפסיכומטרית.

      קריאה

      חשוב לזכור שהזמן הוא אחד המגבלות העיקריות שבבחינה, ולכן לא די לדעת לפתור שאלות של הבנת הנקרא, אלא יש לפתור אותן מהר. בשאלות הבנת הנקרא לחץ הזמן מורגש במיוחד, מכיוון שהן ממוקמות לקראת סוף הפרקים. הדרך היחידה לשפר את מהירות הקריאה היא לקרוא כמה שיותר.

      קריאה בעברית – ספרי עיון לקהל הרחב

      בבואנו לבחור ספר קריאה בעברית עלינו לבחור בכזה בעל שפה עשירה, התואמת את רמת העברית הגבוהה יחסית של קטעי הבנת הנקרא שבמבחן הפסיכומטרי. מכיוון שעברית היא שפת האם של רובנו ואנו שולטים בה ברמה סבירה לפחות, קריאת ספר פרוזה או ספר ברמה בסיסית אינה תורמת במידה רבה, ויש לבחור בספר מאתגר יותר. קטעי הקריאה שבבחינה לקוחים ממקורות אקדמיים ברמה בינונית, וכדאי להשקיע בקריאה של טקסטים בסגנון דומה – למשל ספרי עיון שמיועדים לקהל הרחב. ספרי ״האוניברסיטה המשודרת״ הם המלצה טובה – הם ספרי עיון שנכתבו בידי אנשי אקדמיה, אבל הם קצרים מאוד ונוחים לקריאה.

      ** יש לשים לב שקריאה זו איננה מיועדת באופן ספציפי לשיפור אוצר המילים בעברית, אלא לקטעי הבנת הנקרא. לשיפור אוצר המילים בעברית עדיף לקרוא ספרי פרוזה עבריים ויפים שנכתבו לפני למעלה מ-30 שנה (עגנון ועמוס עוז יכולים להפוך לחבריכם הטובים ביותר). זכרו ששאלות אוצר מלים בעברית הורדו ברובן מהבחינה, ונותרו בעיקר באנלוגיות.

      קריאה באנגלית – בכיף שלנו

      בניגוד לטקסטים בעברית שמבוססים על שפה אקדמית, באנגלית הבחינה מתמקדת יותר בהבנת השפה. נוסף על כך, רמת השליטה שלכם באנגלית שונה ומגוונת, ולכן אין המלצה אחידה לקריאה בשפה האנגלית. חשוב לבחור ספר התואם את רמת הקריאה האישית שלכם – ספר אידיאלי יהיה כזה שאינו קל מדי אלא מאתגר במהלך הקריאה, אך גם לא קשה מדי, כדי שלא תמצאו את עצמכם מחפשים במילון כל מילה שנייה.

      תרגול הבנת הנקרא

      נוסף על קריאת ספרים בעברית ובאנגלית, חשוב לתרגל באופן ממוקד שאלות של הבנת הנקרא. תפיסה רווחת היא שלא ניתן להשתפר משמעותית בהבנת הנקרא: "או שאני מבין או שלא". אבל תפיסה זו מקורה בטעות. בהחלט ניתן להשתפר משמעותית בפתרון שאלות של הבנת הנקרא דרך הפנמת שיטת עבודה נכונה ותרגול רב של קטעי קריאה ושאלות, כמו אלו שניתן למצוא בספרי הלימוד של קורס פסיכומטרי של HIGH Q ובאתר האינטרנט.

      קריאה מכוונת שאלה

      שיטת העבודה אינה זהה לכל הסטודנטים אלא משתנה בהתאם ליכולות האישיות ולזמנים של כל סטודנט, אבל לכולם מומלץ לעבוד בשיטת "קריאה מכוונת שאלה", כלומר – קריאת השאלה וחיפוש התשובה בטקסט, מבלי לקרוא תחילה את הטקסט במלואו. כאשר קוראים מבלי לדעת מה מחפשים, אין לדעת לאילו פרטים חשובים יש לשים לב, וסביר כי לאחר קריאת השאלה יהיה צורך לחזור לקרוא את הטקסט פעם נוספת, שתגזול זמן רב. אך אם אנחנו קוראים את הטקסט אחרי שנדע מה אנחנו מחפשים אפשר לקרוא אותו פעם אחת בצורה יעילה יותר.

      תרגול ללא זמנים

      טיפ חשוב אחרון לסיום: רבים חושבים כי הקושי בהבנת הנקרא נובע ממגבלת הזמן, ולכן מתרגלים פתרון שאלות על קטעי הקריאה בזמנים קצובים. כמובן שחשוב לשפר את קצב פתרון שאלות , אך תרגול קצוב בזמן לא בהכרח יוביל לשיפור המהירות! לפני שפונים לתרגולים קצובים בזמן חשוב מאוד לקבע את שיטת העבודה הנכונה. לאחר שתטמיעו את שיטת העבודה ותשפרו את יכולות הבנת הנקרא שלכם, הקצב ישתפר מעצמו. לעומת זאת, קשה מאוד לנסות להאיץ את הקצב בצורה מלאכותית.

      לכן, תרגלו קטעי הבנת הנקרא מבלי להקציב לעצמכם זמן, וסמנו תשובה רק לאחר שאתם בטוחים באופן מוחלט כי היא התשובה הנכונה. רק לאחר שפתרתם כחמישה קטעי הבנת הנקרא באחוזי הצלחה גבוהים מאוד, התחילו להקציב לעצמכם זמנים. התחילו מזמן ארוך יחסית (כרבע שעה), והפחיתו את הזמן בהדרגתיות עד שתגיעו לזמן פיתרון אידיאלי של כ-9-6 דקות לקטע קריאה בעברית, וכ-7-5 דקות לקטע קריאה באנגלית.

      היכנסו עכשיו לקבל עוד פרטים על פסיכומטרי או הרשמה לפסיכומטרי

      תמונה של מעטפהצור קשר

      שיחה עם נציג

      ×

      שיחת ווטסאפ