מתעניינים בלימודים ב- HiGHQ?

    השאירו פרטים ויועץ לימודים יחזור אליכם בהקדם

    נציגנו עומדים לרשותכם
    לשאלות ולפרטים נוספים:

    [email protected]

    1-800-80-80-80

    שעות פעילות:

    מכירות

    א'-ה' 09:00-19:00

    ו'/ערבי חג 10:00-13:00

    שירות לקוחות

    א'-ה' 09:00-18:00

       

      עברית שפה קלה – כלים לחשיבה מילולית

      פרקי הבחינה הפסיכומטרית מתחלקים לשלושה תחומים: חשיבה מילולית, חשיבה כמותית ואנגלית. בעוד שהיכולות הכמותיות שלנו ושליטתנו בשפה האנגלית מושפעות מהידע שרכשנו בשנות הלימודים בבית הספר, הרי שתחום החשיבה המילולית הפסיכומטרית הוא זר לנו יחסית. הגיע הזמן אפוא לעשות קצת סדר בבלגן.

      חלק החשיבה המילולית מחולק ל-2: פרק החיבור ופרקי הברירה.

      מטלת הכתיבה 

      מטלת החיבור התווספה לבחינה במתכונתה החדשה ב-2012, לאחר המרכז הארצי לבחינות והערכה הבחין כי התלמידים שמתקבלים ללימודי תואר ראשון מתקשים בהבעה בכתב.

      המבחן הפסיכומטרי נפתח במטלת חיבור, שבה נקבל נושא אקטואלי כלשהו ונצטרך להביע עמדה מגובשת לגביו. את העמדה נביע בצורה משכנעת, מבוססת ומאורגנת על ידי הצגת טיעונים תקפים והבאת דוגמאות רלוונטיות, תוך שימוש בשפה עשירה ומגוונת.

      פרקי הברירה

      בכל מבחן פסיכומטרי שני פרקי שאלות רב-ברירה (שאלות "אמריקאיות"), שבודקים יכולות מילוליות הנדרשות ללימודים אקדמיים, כגון: הבנת הנקרא, הסקת מסקנות, ניתוח והשוואה, כישורי חשיבה לוגית, יכולת הפשטה ועושר לשוני. יכולות אלה נמדדו אמנם בעקיפין בחלק מבחינות בגרות, אך סביר להניח שהמבחן הפסיכומטרי הוא הפעם הראשונה בה תיבחנו עליהן באופן ישיר. לכן, במהלך מסלול ההכנה למבחן הפסיכומטרי עובדים באופן ממוקד כדי לשפר את היכולות הללו.

      בכל פרק ברירה 23 שאלות, וכל פרק מחולק ל-3 חטיבות: אנלוגיות, שאלות הבנה והסקה והבנת הנקרא.

      כל פרק מילולי נפתח ב-6 שאלות אנלוגיות, בהן יש להגדיר יחס שקיים בין משמעויות של זוג מילים, ולמצוא בתשובות את הזוג שמקיים את היחס הדומה ביותר. שאלות אלו מצריכות היכרות עמוקה עם מילים וביטויים בעברית, יכולת לנסח משפט מדויק להגדרת היחס בין המילים, ויכולת הפשטה וזיהוי דמיון בין יחסים. בקורס נלמד שיטות עבודה יעילות לשאלות האנלוגיות, נחשף לעשרות סוגי יחסים אפשריים, ונתרגל אינספור שאלות.

      החטיבה האמצעית של הפרק, 11 שאלות הבנה והסקה, כוללת שאלות מסוגים שונים. בין היתר, נפגוש שאלות בהן נצטרך לענות מה משתמע מפסקה נתונה, לזהות כיצד מידע חדש מחזק או מחליש מסקנה קיימת, לפענח משלים ועוד. שאלות הבנה והסקה בודקות יכולות הבנה פסיכומטריות – האם אנו מסוגלים להבין מידע ולהסיק ממנו מסקנות, להפגין כישורי חשיבה לוגית, להשוות בין רעיונות ולהבין את ההיגיון שמסתתר מאחורי טיעונים. במסגרת חלק זה מופיעות 3 שאלות השלמת משפטים, שבהן נתון משפט שחלקים ממנו חסרים, ויש להשלימם בצורה תקינה מתוך התשובות המוצעות. שאלות אלו דורשות הבנה של קשרים לוגיים במשפט, ויכולת לתמצת ולפשט משפטים מורכבים.

      כל פרק מילולי מסתיים בקטע קריאה ולאחריו 5-6 שאלות העוסקות בתכנים וברעיונות המובעים בו. לעתים נדירות במקום טקסט אחד יופיעו שני טקסטים קצרים, ואחרי כל אחד מהם 3 שאלות. בחלק זה נדרשת הבנה של טקסטים אקדמיים במגוון תחומים, יכולת לנתח את הקשרים הקיימים בהם ואת המבנה שלהם ולהסיק מהם מסקנות.

      הרכב הציון בחלק המילולי

      פרק החיבור מקבל משקל של 25% מתוך הציון בחשיבה המילולית, שמהווה בעצמו 40% מהציון הכולל בבחינה.

      איך משתפרים בחשיבה מילולית?

      ישנה אמונה מוטעית שהיכולות המילוליות קבועות אצל כל אדם ואינן ניתנות לשיפור מהותי. על פי גישה זו, בחשיבה כמותית אפשר ללמוד חוקים בגאומטריה ולשפר את יכולות החישוב האלגברי, ובאנגלית ניתן להגדיל את אוצר המילים ולשפר את קצב הקריאה, אבל מה כבר אפשר לשפר בחשיבה מילולית? אבל זוהי מחשבה שגויה. האמת היא שניתן בהחלט להשתפר, והנתונים מצביעים על עלייה בציוני החשיבה המילולית בקרב תלמידים לאורך קורס פסיכומטרי, עלייה שאינה נופלת משיפור בציוני החשיבה הכמותית או האנגלית. אז איך עושים את זה?

      במהלך מסלול ההכנה לפסיכומטרי נכיר היטב את סוגי השאלות הנפוצות הבחינה, נלמד שיטות עבודה וניישם עקרונות של חשיבה נכונה ועבודה פסיכומטרית יעילה. כמו בכל נושא אחר, כדי להפוך לתותחי-על בחשיבה מילולית, הדרך היחידה להשתפר היא תרגול, תרגול ועוד קצת תרגול! על ידי תרגול מתמשך ועקבי נעמיק את ההיכרות שלנו עם סוגי השאלות ונלמד "לחשוב" כמו בבחינה. גם תרגול ממוקד באתר ובאפליקציות ישפר את היכולות הללו. כך למשל, עבודה על אפליקציות ה-brainwash מעשירה את אוצר המילים בעברית, הנדרש בחלק משאלות האנלוגיות, ואפליקציית Making sense מתרגלת את הזיהוי המהיר של קשרים לוגים הנדרש בשאלות השלמת משפטים בעברית ובאנגלית.

      היכנסו עכשיו לקבלת מידע על המסלול החדש למבחן הפסיכומטרי.

      בהצלחה !

      תמונה של מעטפהצור קשר

      שיחה עם נציג

      ×

      שיחת ווטסאפ