מתעניינים בלימודים ב- HiGHQ?

    השאירו פרטים ויועץ לימודים יחזור אליכם בהקדם

    נציגנו עומדים לרשותכם
    לשאלות ולפרטים נוספים:

    [email protected]

    1-800-80-80-80

    שעות פעילות:

    מכירות

    א'-ה' 09:00-19:00

    ו'/ערבי חג 10:00-13:00

    שירות לקוחות

    א'-ה' 09:00-18:00

      בחינה פסיכומטרית מותאמת

      היו לי הקלות והתאמות בתיכון. אפשר לקבל אותן גם בבחינה הפסיכומטרית?

      אפשר לבקש, אבל לא כולם מקבלים. מועמדים עם מגבלה רפואית, פיזית או פסיכיאטרית, וכן לקות למידה או הפרעת קשה, יכולים להגיש בקשה לבחינה פסיכומטרית בתנאים מותאמים. גם מגבלה פיזית כגון הריון מתקדם, עודף משקל, והתניידות בכיסא גלגלים, שמונעת מהנבחן לגשת לבחינה בכיתה רגילה, רשאי להגיש בקשה לבחינה בתנאים מותאמים.

      ראשית, שימו לב שאת הבקשה לתנאים מותאמים יש להגיש לאחר ההרשמה לבחינה, ובנפרד ממנה. התאריך האחרון להגשת הבקשה הוא מועד סיום ההרשמה לבחינה, אבל הטיפול במסמכים עשוי להימשך עד 25 ימי עבודה, ולכן מומלץ להגיש את הבקשה עם המסמכים הנלווים מוקדם ככל האפשר, ולפחות חודשיים לפני מועד סיום ההרשמה.

      למה ההתאמות מהתיכון לא בהכרח מאושרות בבחינה הפסיכומטרית?

      הבחינה הפסיכומטרית שונה מבחינות הבגרות באופיה ובמטרותיה. מטרתן העיקרית של בחינות הבגרות היא בדיקת ידע, והן אינן בוחנות את מהירות החשיבה. תוספת זמן בבחינות הבגרות רק עוזרת לנבחנים להפגין את הידע שלהם, ולכן אינה סותרת את מטרות הבחינה. לעומת זאת, הבחינה הפסיכומטרית נועדה לבדוק גם היבטים של יעילות ומהירות תהליכי חשיבה, ותוספת זמן לחלק מהנבחנים עלולה לפגוע במדידה זו.

      מי זכאי לקבל התאמות ומי לא בבחינה הפסיכומטרית?

      המרכז הארצי נותן תנאים מותאמים לנבחנים שעומדים באחד התנאים הבאים:
      1. מגבלה רפואית, פיזית או נפשית העלולה לשבש את תפקודם בבחינה. גם מצב פיזי שיכול להקשות על הישיבה בכיתת הבחינה – למשל הריון מתקדם, עודף משקל או התניידות בכיסא גלגלים – יכולים לבוא בחשבון בקבלת תנאים.
      2. לקות למידה חמורה, בתחום אשר אינו נבדק ישירות בבחינה, אך קיומה עלול לשבש את התפקוד בבחינה.
      3. הפרעת קשב וריכוז – הפרעה ראשונית וחמורה, שהשפיעה בעבר ומשפיעה כיום על התפקוד במספר תחומי חיים ומשבשת את התפקוד בבחינה.

      המרכז הארצי לא נותן בחינה מותאמת לנבחנים שיש להם בעיה של איטיות כללית, חרדת בחינות או חסך בלימודים שנובע ממקור תרבותי. גם לקויות שקשורות ליכולות הנבדקות ישירות בבחינה (כגון ידע באנגלית או יכולת הבעה בכתב) לא יקבלו תנאים מותאמים.
      עם זאת, חשוב לציין שהמרכז הארצי מקבל את רוב הבקשות לתנאים מותאמים, ועל פי הנתונים האחרונים שפורסמו מהשנים 2013-2015, נענו בחיוב 73%-78% מהבקשות.

      איזה מסמכים צריכים להגיש כדי לקבל התאמות?

      הבקשה כוללת מילוי טופס ״שאלון למבקשׁ״, יחד עם המסמכים הנלווים – אישורים רפואיים, אבחוני הפרעות קשב וכדומה. אבחוני לקויות למידה חייבים להיות עדכניים: כלומר נערכו אחרי גיל 16 בחמש השנים האחרונות, או אחרת אחרי גיל 18. שימו לב שאם אובחנתם יותר מפעם אחת, חשוב שתשלחו את כל דוחות האבחון, ומסמכים המתעדים את קשייכם החל משנות בית הספר היסודי.
      פירוט נוסף על המסמכים המבוקשים תמצאו באתר המרכז הארצי תחת ״בחינות בתנאים מותאמים״.
      את המסמכים יש לשלוח למרכז הארצי בכתובת: המרכז הארצי לבחינות ולהערכה, ת"ד 26015, ירושלים 9126001.
      אם הגשתם כבר את הבקשה וברצונכם להגיש מסמכים נוספים, תוכלו לעשות זאת עד לסיום ההרשמה. שימו לב שהגשת הבקשה הראשונה איזה דורשת תשלום נוסף והיא כלולה במחיר הבחינה, אבל הוספת חומר נוסף כרוכה בתשלום.

      איזה התאמות אפשר לקבל?

      ישנן מגוון התאמות שאפשר לקבל, והן משתנות בהתאם למגבלה הפיזית או הפסיכיאטרית של הנבחן. בין ההתאמות האפשריות: בחינה בתוספת זמן, הפסקות בין הפרקים, שימוש במחשבון פשוט לארבע פעולות החשבון, הקלדת החיבור במעבד תמלילים, השמעת פרקי הבחינה באנגלית, טופס בחינה מוגדל, או מכשיר הגדלה לעיוורים.
      נוסף על כל אלה, יש נבחנים בתנאים מותאמים המקבלים בחינה ממוחשבת שנקראת מפע״ם. בחינת המפע״ם הממוחשבת היא בחינה אדפטיבית, ובה המערכת אומדת את יכולותיו של הנבחן על פי תשובותיו, ובוחרת כל שאלה בהתאם לקודמתה. לכן גם אורך הבחינה איננו קבוע, ויכול להשתנות בהתאם לזמן שייקח למערכת לאמוד את יכולותיו של הנבחן.
      הבחינה בתנאים מותאמים נערכת בימים שונים ממועד הבחינה הרגיל, עד כשלושה שבועות אחריו. שימו לב שגם הזימון לבחינה בתנאים מותאמים נשלח בדרך כלל מאוחר יותר מהשיבוצים הרגילים.

      במה שונה בחינת המפע״ם מהבחינה הרגילה?

      בחינת מפע"ם היא בחינה פסיכומטרית ממוחשבת המיועדת לנבחנים בתנאים מותאמים. בדומה לבחינה הרגילה, בחינת מפע״ם כוללת מטלת כתיבה ופרקי ברירה בתחומי חשיבה כמותית, חשיבה מילולית ואנגלית. מטלת הכתיבה זהה למטלת הכתיבה הרגילה, רק שבבחינת המפע״ם הנבחנים יכולים לבחור טרם הבחינה אם להקליד את החיבור במעבד התמלילים במחשב או לכתוב אותו על גיליון הכתיבה.
      בבחינת המפע״ם לא ניתן לדלג על שאלות או לחזור אחורה לשאלות קודמות, אלא לכל שאלה מוקצה זמן נפרד. כאמור, הבחינה הממוחשבת היא בחינה אדפטיבית, ובה המערכת אומדת את יכולותיו של הנבחן על פי תשובותיו, ובוחרת כל שאלה בהתאם לקודמתה. לכן גם אורך הבחינה איננו קבוע, ויכול להשתנות בהתאם לזמן שייקח למערכת לאמוד את יכולותיו של הנבחן. נבחנים שונים עשויים לקבל שאלות שונות.

      איך מתכוננים לבחינת מפע״ם?

      בחינת המפע״ם הממוחשבת זהה לבחינה הרגילה בסוגי השאלות ובתחומי הבחינה, ולכן אפשר להתכונן אליה באופן דומה לבחינה הרגילה. חומרי הלימוד, שיטות העבודה והתרגולים שנלמדים בקורס הפסיכומטרי רלוונטיים גם לבחינת המפע״ם, ולכן גם נבחנים בתנאים מיוחדים יכולים להירשם לקורס ולהתכונן לבחינה בעזרתו. עם זאת, סימולציות הבחינה חייבות להיות מותאמות לנהלי בחינת המפע״ם – בחינה אדפטיבית, שבה לכל שאלה מוקצה זמן נפרד, ואין אפשרות לחזור אחורה לשאלה שכבר נפתרה.

      היכנסו כאן לעוד פרטים על הפסיכומטרי או על הרשמה לפסיכומטרי

      תמונה של מעטפהצור קשר

      שיחה עם נציג

      ×

      שיחת ווטסאפ