מתעניינים בלימודים ב- HiGHQ?

    השאירו פרטים ויועץ לימודים יחזור אליכם בהקדם

    נציגנו עומדים לרשותכם
    לשאלות ולפרטים נוספים:

    [email protected]

    1-800-80-80-80

    שעות פעילות:

    מכירות

    א'-ה' 09:00-19:00

    ו'/ערבי חג 10:00-13:00

    שירות לקוחות

    א'-ה' 09:00-18:00

       

      טיפים לחיבור

      כל מבחן פסיכומטרי נפתח במטלת חיבור. מטרת החלק הזה היא לבחון את יכולת ההתנסחות שלכם, את העושר הלשוני שאתם מסוגלים להציג, ואת היכולת שלכם לשכנע ולחשוב בצורה מקורית. שימו לב שזהו החלק הראשון במבחן כלומר, מגיע כשאתם רעננים ומרוכזים. חשוב לא לפספס את ההזדמנות ולהציג תוצאות טובות במיוחד בתחום הזה.

      אז מה הבעיה בעצם?

      על פי המועצה להשכלה גבוהה, היכולת החלשה ביותר שמפגינים הנבחנים בדור הנוכחי היא באוצר המילים וביכולת ההבעה וההתנסחות (יש לזה מגוון סיבות, החל מהצמצום בקריאה וכלה בסדר העדיפויות של מערכת החינוך הציבורית). מיד ננסה להסביר טוב יותר מהי כתיבה עיונית, מהם כלליה ומהו מיקומה ב"פירמידת החיבור" – כלומר, עד כמה היא משפיעה על הציון.

      לכתיבה עיונית יש כללים ברורים

      בסקאלה שבין שפת רחוב וכתיבה עיתונאית לבין מחזות שקספיריים, כתיבה עיונית נמצאת איפשהו באמצע. מצד אחד, אין להתנסח בצורה דיבורית ויום-יומית, אלא בשפה שהולמת מאמר אקדמי. מצד שני, אסור שהשפה תהיה גבוהה או ספרותית מדי, כי מטרת החיבור היא להוביל את הקורא במהלך הטיעון ולשכנע אותו בצדקתכם, וחשוב להקל עליו במידת האפשר ולהבהיר לו את עמדתכם.

      הכללים העיקריים הנוגעים לכתיבה עיונית הם:

      • לא לכתוב בשפה פשוטה מדי.
      • לא לכתוב בשפה גבוהה מדי.
      • לחלק את הכתוב לפסקאות.
      • להציג פתיחה, גוף וסיכום לחיבור.
      • להשתמש בקשרים לוגיים רלוונטיים.
      • להשתמש נכון בביטויים שגורים.
      • לכתוב בצורה אסתטית ונקייה, בשפה עשירה ועם סימני פיסוק.

      מה לא לעשות

      חשוב לא להשתמש בביטויים שאתם לא סגורים עליהם או על הפירוש שלהם. עדיף לכתוב ביטוי מוכר שאתם בטוחים בו מאשר לחפש ביטוי שעשוי להיות לא מובן או אפילו שגוי.

      וגם: החיבור צריך להוביל לנקודה מסוימת. חיבור אידיאלי יסתיים בנקודה שבה הקורא אומר לעצמו "אה, עכשיו חיברתי את כל הנקודות ואני מבין את הרעיון בשלמותו". אם הוא מגיע למסקנה זו לפני סוף החיבור אין ערך מספק לכל הפסקאות שלאחר מכן, ואם הוא לא מגיע למסקנה זו בכלל? זו כבר בעיה חמורה הרבה יותר. לכן, מומלץ לשים לב שהסיכום סוגר את כל הקצוות שפתחתם ומסכם את עיקרי הדברים בצורה ברורה ותמציתית.

      הכי חשוב: תהיו עצמכם

      עמידה בכללי הכתיבה העיונית תשפר את יכולת הביטוי וההתנסחות שלכם ותהפוך את החיבור למסודר, ברור ומובן. עם זאת, אם שפתכם אינה עשירה דיה, עדיף לכתוב פשוט ולא לנסות להגביה את המשלב באופן מלאכותי, משום שאתם נבדקים בראש ובראשונה על יכולות הביטוי שלכם. חשוב שהטקסט יהיה ברור וקולח, ושהטיעונים שמוצגים בו יהיו הגיוניים ומעניינים, גם אם הלשון בו פשוטה.

      היכנסו עכשיו לקבל עוד פרטים על פסיכומטרי ועל הרשמה לפסיכומטרי

      תמונה של מעטפהצור קשר

      שיחה עם נציג

      ×

      שיחת ווטסאפ