מתעניינים בלימודים ב- HiGHQ?

    השאירו פרטים ויועץ לימודים יחזור אליכם בהקדם

    נציגנו עומדים לרשותכם
    לשאלות ולפרטים נוספים:

    [email protected]

    1-800-80-80-80

    שעות פעילות:

    מכירות

    א'-ה' 09:00-19:00

    ו'/ערבי חג 10:00-13:00

    שירות לקוחות

    א'-ה' 09:00-18:00

      תרגול אנלוגיות פסיכומטרי

      המבחן הפסיכומטרי מכיל שאלות מסוגים רבים ובנושאים מגוונים, בתחומי חשיבה כמותית, חשיבה מילולית ואנגלית. חלק מהנושאים דומיננטים יותר, כלומר מופיעים במספר רב של שאלות במבחן, ואחרים מופיעים בשאלה או שתיים בלבד. באופן טבעי, שליטה בנושאים הדומיננטים חשובה יותר, כי היא מאפשרת לצבור יותר נקודות, ולכן מומלץ להשקיע בעיקר בהם בעת הלמידה לקראת המבחן. מבין כל הנושאים (מלבד החיבור, שאינו שאלה אלא מטלה) הדומיננטי ביותר הוא "אנלוגיות", הכולל 12 שאלות במבחן, ולכן "שווה" כ-60 נקודות בציון – יותר מכל נושא אחר.

      בשאלות אנלוגיות מופיע זוג מילים עם קשר מסויים בין המשמעויות שלהן. לאחר מכן מופיעים ארבעה זוגות נוספים של מילים, ויש לבחור בזוג בעל הקשר הדומה ביותר. כך לדוגמה, הקשר בין המילים "עין" ו"ראייה" דומה לקשר בין "אוזן" ו"שמיעה" או "אף" ו"הרחה", אך פחות דומה לקשר בין "פה" ו"שריקה", וכלל לא דומה לקשר בין "בטן" ו"השמנה". זאת משום שעין משמשת בעיקר לראייה, שהיא פעולה של קליטה, כפי שאוזן משמשת לשמיעה ואף משמש להרחה. פה אמנם משמש לשריקה, אך זו אינה הפעולה העיקרית שלו וגם אינה פעולה של קליטה. בטן כלל לא משמשת להשמנה, אלא ניתן לומר שהשמנה נוטה להיות בולטת בעיקר בבטן.

      כמובן שאנלוגיות מופיעות לרוב ברמת קושי גבוהה יותר, וכוללות קשר מורכב יותר בין המילים, ותשובות שגויות הקרובות יותר לתשובה הנכונה. הנה שאלה לדוגמה, שהופיעה בעבר במבחן:

      אדוני : כבוד

      1. אנא : בקשה
      2. הסתלק! : פקודה
      3. הס! : שתיקה
      4. האם : תשובה

      התשובה הנכונה, כלומר שהקשר בה הוא הדומה ביותר לזוג המודגש, היא תשובה מספר (1): אדוני היא מילה המביעה כבוד כפי שאנא היא מילה המביעה בקשה. הסתלק! היא פשוט פקודה ולא מבטאת פקודה, הס! ("שתוק" בשפת הדיבור) דורשת מאחר שתיקה, והאם מבקשת מאחר תשובה – ולכן תשובות (2)-(4) פחות מתאימות.

      האתגר העיקרי באנלוגיות הוא הגדרה מדוייקת של הקשרים בין הזוגות. בשונה ממתמטיקה, לחלק מהמילים מספר משמעויות או משמעות רחבה, כך שהקשר מורכב ונזיל יותר, ולכן קשה יותר לניסוח. בנוסף, חלק מהזוגות כוללים מילים פחות מוכרות בעברית: למשל, קשה מאוד להבין מה הקשר בין "זג" ל"ענב" מבלי לדעת שזג הוא קליפת הענב.

      כיצד ניתן להשתפר בפתירת שאלות אנלוגיות? ראשית, כדאי להרחיב את אוצר המילים בעברית על ידי קריאת ספרים ומאמרים ובשינון מילים "גבוהות". אך את עיקר השיפור ניתן להשיג באמצעות תרגול אנלוגיות פסיכומטרי. שאלות אנלוגיות ניתן למצוא במבחני המרכז הארצי בכמות מוגבלת, ובכמות רבה יותר בספרי הלימוד של קורסי ההכנה לפסיכומטרי. בנוסף, ניתן פשוט לקחת זוגות אקראיים של מילים ולחשוב מה הקשר בינהן, אלו זוגות מקיימים קשר דומה, ואילו זוגות מקיימים קשר קצת שונה והיו יכולות להופיע כתשובות שגויות בשאלת אנלוגיות.

      תמונה של מעטפהצור קשר

      שיחה עם נציג

      ×

      שיחת ווטסאפ