מתעניינים בלימודים ב- HiGHQ?

    השאירו פרטים ויועץ לימודים יחזור אליכם בהקדם

    נציגנו עומדים לרשותכם
    לשאלות ולפרטים נוספים:

    [email protected]

    1-800-80-80-80

    שעות פעילות:

    מכירות

    א'-ה' 09:00-19:00

    ו'/ערבי חג 10:00-13:00

    שירות לקוחות

    א'-ה' 09:00-18:00

       

      חלוקת זמנים במבחן הפסיכומטרי

      ניהול זמנים הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על סיכויי ההצלחה בבחינה הפסיכומטרית. ניהול זמנים יעיל פירושו בניית אסטרטגיה שמטרתה להשיג כמה שיותר תשובות נכונות בזמן הנתון. נשמע פשוט? אז זהו, שלא כל-כך. ניהול זמנים במהלך מבחן פסיכומטרי הוא מיומנות נרכשת, שצריך לעבוד עליה ולתרגל אותה. פיתוח המיומנות הזו הוא אחת המטרות המרכזיות של הסימולציות הרבות שתעשו במהלך קורס פסיכומטרי ב- HIGH-Q.

      ריכזנו עבורכם מספר עקרונות חשובים לניהול זמן וחלוקת זמנים מומלצת לכל אחד מחלקי הבחינה. יש לזכור שמדובר בהמלצה כללית – כלומר שהיא מתאימה לכל אחד, אבל עם התאמות נדרשות. אם אתם לומדים ב-HIGH-Q, תוכלו להרכיב לקראת הבחינה את חלוקת הזמנים האולטימטיבית בשבילכם, יחד עם המרצה, ובהתבסס על ההמלצות האישיות שהאתר ייצור לכם, ובהתאם לאחוזי ההצלחה שלכם בתרגולים בבית ובסימולציות.

      עקרונות חשובים

      1. שאלות קשות דוחים לסוף – השאלות בפסיכומטרי מתחלקות לשאלות קלות (שרוב הנבחנים יענו עליהן נכון), שאלות בינוניות, ושאלות קשות (שהרוב יטעו בהן). המטרה היא כמות מקסימלית של תשובות נכונות ב-20 דקות. היות שהניקוד על כל השאלות זהה – זה בהחלט אומר ששאלות קשות ניתן ורצוי לדחות לסוף.
      2. לא מוותרים על חלקים – בכל מקטע בכל פרק יש שאלות ברמות שונות. לכן, בשום אופן לא מוותרים על חלק שלם מהפרק, כדי לא להחמיץ שאלות שנפתרות בקלות ובמהירות. מכאן שעדיף לדלג על שאלה קשה בכל מקטע בפרק חשיבה מילולית, למשל, מאשר להאלץ לנחש את כל קטע הקריאה מפאת חוסר זמן.
      3. הסטופר הוא ידידו הטוב ביותר של הנבחן – יש להיות מודעים תמיד לשעון המתקתק. בכל סימולציה – בכיתה ובבית – עובדים עם הסטופר, ואל תשכחו לאפס אותו בתחילת כל פרק.
      4. לא דוחים סימון בדף האליפסות לסוף הפרק – זה לא שווה את הסיכון. מסמנים כל תשובה בחוברת הבחינה ומדי כמה שאלות (או אפילו לאחר כל שאלה) מסמנים בדף התשובות, ומוודאים שהסימון נכון. אמנם הסימון "קוטע" את השוונג של הפרק, אבל מאפשר למוח לקחת כמה שניות מנוחה חיונית, למשל לאחר ארבע שאלות restatements.
      5. תמיד מנחשים – בכל שאלה שלא יודעים לפתור או לא בטוחים בפתרונה, תמיד תהמרו על תשובה כלשהי בדף האליפסות. רצוי לסמן לעצמכם את מספר השאלה כדי שתוכלו לחזור אליה אם יישאר זמן בסוף הפרק.
      6. פוסלים תשובות שבוודאות אינן נכונות – עם העיפרון (ציירו X על מספר התשובה). כך, גם אם נאלצתם לנחש את התשובה, הגדלתם את הסיכוי שהניחוש יהיה נכון.
      7. חבל על הזמן – במרבית סוגי השאלות (ובמיוחד בשאלות שקריאת התשובות שלהן לוקחת זמן רב, כמו השלמת משפטים בעברית, Restatements ובכל שאלה שפתרתם בטכניקה של בדיקת תשובות בחשיבה כמותית) – מה שנכון נכון. כשמוצאים תשובה נכונה, מסמנים אותה ועוברים הלאה, בלי להתעכב על התשובות האחרות – כי חבל על הזמן! יוצאי דופן לכלל זה הן שאלות אנלוגיות ושאלות בחשיבה כמותית שפתרתם בטכניקה של הצבת מספרים – בהן יש לפסול תמיד שלוש תשובות.

      חלוקת זמנים בפרקי חשיבה מילולית

      אנלוגיות (שאלות 6-1)
      מופיעות בתחילת כל פרק מילולי בבחינה פסיכומטרית. יש לפתור בקצב ממוצע של חצי דקה לשאלה. כלומר, כשהסטופר מראה 3 יש לעבור לחלק הבא.
      הבנה והסקה (שאלות 17-7)
      מתוכן 3 שאלות השלמת משפטים שמופיעות ברצף ו-8 שאלות הגיון מסוגים שונים. רמת הקושי של השאלות במקטע זה בנויה מהקל אל הכבד, ולכן כדאי לפתור את השאלות הראשונות בפחות מדקה לשאלה, ואם צריך, להאט במעט את הקצב בשאלות הקשות יותר. סה"כ יש להקדיש 10 דקות לחלק זה ולעבור לקטע הקריאה כשהסטופר מראה 14 לכל המאוחר.
      הבנת הנקרא (שאלות 23-18)
      חשוב להשאיר לפחות 6-7 דקות לחלק זה. שאלות הבנת הנקרא דורשות ריכוז וכאשר הזמן דוחק קשה מאוד לשמור עליו. אם סיימתם לענות על כל השאלות לפני תום הפרק, אפשר לחזור לשאלה שבחרתם לדלג עליה בחלקים הקודמים.

      סה"כ 23 שאלות ב-20 דקות

      חלוקת זמנים בפרקי אנגלית

      Sentence completion (שאלות 8-1)
      השאלות מסודרות ברמת קושי עולה. אין צורך להקדיש יותר מ-30-20 שניות לשאלה כזו. מי ששולט באוצר המילים יכול לענות גם בפחות זמן. מי שלא יודע את פירוש המילים – גם שעה של התלבטות לא בהכרח תעזור. לכן, מה שלא יודעים, פשוט מהמרים. לאחר 3 דקות יש לעבור הלאה.
      Restatements (שאלות 12-9)
      4 דקות סה"כ – בממוצע דקה לשאלה. כמובן ששאלות קלות יחסית, או שאלות שהתשובה הנכונה בהן היא תשובה מספר 1 אפשר לפתור בפחות מדקה ולהשאיר זמן לשאלות קשות יותר. כשהסטופר על 7 דקות כדאי להתחיל את קטע הקריאה הראשון.
      Reading Comprehension (שאלות 22-13)
      בנושא זה יופיעו שני קטעי קריאה עם 5 שאלות על כל אחד מהם. נשארו 13 דקות לחלק הזה. כדאי להקדיש 6 דקות לקטע הראשון – ולהשאיר 7 דקות לקטע השני, רק ליתר ביטחון. כלומר, כשהסטופר על 13, להתחיל את הקטע השני. אם נשאר זמן בסוף הפרק, אפשר לחזור לשאלות שהתלבטתם לגביהן קודם.

      סה"כ 22 שאלות ב-20 דקות

      חלוקת זמנים בפרקי חשיבה כמותית

      בפרקי חשיבה כמותית אין חלוקה קבועה של הפרק לפי סוגי שאלות. כל פרק כולל קטע אחד של הסקה מתרשים (לרוב 4 שאלות) שיכול להופיע בתחילת, באמצע או בסוף הפרק. שאר השאלות בפרק מופיעות תחת הכותרת "שאלות ובעיות" וכוללות שאלות אלגברה, גיאומטריה ובעיות מילוליות.

      חלוקה פנימית – כל פרק מחולק ל-2 או 3 מקטעים. אם הגרף מופיע בתחילת הפרק או בסופו, יש 2 מקטעים (4 שאלות הסקה מתרשים; 16 "שאלות ובעיות"). אם הגרף מופיע באמצע הפרק יש 3 מקטעים (שאלות ובעיות; הסקה מתרשים; שאלות ובעיות). על כן, בתחילת הפרק הכמותי יש לבדוק את החלוקה שלו – כמה שאלות יש בכל מקטע – ולהקציב את הזמנים בהתאם.

      דקה לשאלה – בפרק כמותי 20 שאלות והזמן המוקצב לפתרונן הוא 20 דקות, ולכן יש אמונה רווחת שיש לפתור שאלה בדקה. זה כמובן נכון, אבל רק בממוצע. למעשה הזמן המוקדש לכל שאלה משתנה – יש שאלות שאפשר לפתור גם ב-10 שניות, ושאלות אחרות יידרשו יותר מדקה לפתרונן. מלבד זאת, אין זה יעיל להקציב זמן לכל שאלה בנפרד, ולכן צריך דרך אחרת "לחלק את הפרק".

      רמת קושי עולה – השאלות בפרק בנויות על פי רמת קושי עולה. כלומר – שאלה מספר 1 תהיה קלה יותר משאלה מספר 20. זה לא אומר שבהכרח כל שאלה קשה יותר מקודמתה (מה גם שקושי הוא סובייקטיבי – שאלה שתהיה קשה לאחד תהיה קלה לאחר, ולהפך), אך באופן כללי ניתן לקבוע כי השאלות בתחילת הפרק קלות יותר, ולכן זמן הפיתרון הדרוש להן קצר יותר מאשר השאלות ה"קשות" שמופיעות בסוף הפרק. לפיכך, יש להקציב את הזמן לכל מקטע בהתאם.

      להלן חלוקת זמנים מומלצת לפרק כמותי לדוגמה:

      שאלות ובעיות (8-1) – 8 שאלות ב-7 דקות. כשהסטופר על 7 לעבור לגרף.

      הסקה מתרשים (12-9) – 4 דקות לקריאת הגרף ולמענה על 4 שאלות. חשוב להקדיש זמן מספיק לקריאת הגרף והבנת כל הפרמטרים הנמדדים בו לפני פתרון השאלות. בדרך כלל 2 השאלות הראשונות בגרף דורשות בעיקר להבין את הנתונים המוצגים בו, ולכן ניתן לפתור אותן בהרבה פחות מדקה לשאלה אם מבינים את הגרף. כשהסטופר מראה 11 לעבור מקטע הבא.

      שאלות ובעיות (20-13) 8 שאלות ב-9 דקות. הרמה הממוצעת של מקטע זה קשה יותר מזו של השאלות בתחילת הפרק ולכן הזמן המוקדש להן רב יותר. אין זה אומר שלא תתקלו פה גם בשאלות קלות שייפתרו מהר – מדובר אך ורק על רמה ממוצעת.

      אם הפרק מחולק רק ל-2 מקטעים, מומלץ לקבוע יעדי-ביניים בחלוקת הפרק. לדוגמה, בפרק הבנוי מ-16 שאלות ובעיות בתחילתו ו-4 שאלות הסקה מתרשים בסופו, ניתן לחלק באופן הבא:
      שאלות ובעיות (1-8) – 7 דקות
      שאלות ובעיות (16-9) – 8 דקות
      הסקה מתרשים (17-20) – 5 דקות (גרף שמופיע בסוף הפרק יהיה לרוב ברמה קשה יותר, ולכן מומלץ מראש להקציב לו זמן רב יותר).

       

      חלוקת זמנים בכתיבת מטלת חיבור

      1. מטלת החיבור פותחת כל מבחן פסיכומטרי ואורכה 30 דקות.
      2. לקריאת המטלה ובנייה רעיונית של החיבור מומלץ להקדיש את 6-4 הדקות הראשונות. נצלו את הזמן לגיבוש טיעונים חזקים וברורים, למציאת דוגמאות מתאימות ולתכנון סדר הצגת הטיעונים. את הרעיונות מומלץ לכתוב בדף הטיוטה.
      3. פסקת הפתיחה יוצרת את הרושם הראשוני על הבודק ולכן כדאי לוודא שהניסוח שלה בהיר וקולח. לשם כך הקדישו לה 6-4 דקות. יש לעבור לפסקאות הטיעון לאחר כ-10 דקות מתחילת זמן הפרק.
      4. פסקאות הטיעון צריכות להיכתב תוך 14-11 דקות, בהתאם למספר הפסקאות שאתם כותבים. לאחר כ-22 דקות מתחילת המטלה כדאי לעבור לכתיבת פסקת הסיכום.
      5. פסקת סיכום תדרוש מכם 6-4 דקות, בהתאם לאורכה. רצוי לסיים לאחר כ-27 דקות.
      6. מעבר שני על החיבור יכול לשפר מאוד את התוצאה הסופית בממד הלשון. לכן כדאי להשאיר כ-3 דקות בסוף החיבור בשביל תיקונים קטנים של ניסוח, דקדוק, כתיב, פיסוק וכדומה.

      היכנסו עכשיו לקבל עוד פרטים על פסיכומטרי או הרשמה לפסיכומטרי

      תמונה של מעטפהצור קשר

      שיחה עם נציג

      ×

      שיחת ווטסאפ