מתעניינים בלימודים ב- HiGHQ?

    השאירו פרטים ויועץ לימודים יחזור אליכם בהקדם

    נציגנו עומדים לרשותכם
    לשאלות ולפרטים נוספים:

    [email protected]

    1-800-80-80-80

    שעות פעילות:

    מכירות

    א'-ה' 09:00-19:00

    ו'/ערבי חג 10:00-13:00

    שירות לקוחות

    א'-ה' 09:00-18:00

       

      בחינה פסיכומטרית בתנאים מותאמים

      מהי בחינה בתנאים מותאמים?

      סובלים מלקות למידה, מהפרעת קשב או ממגבלה פיזית או נפשית? אתם זכאים לגשת לבחינות בתנאים המותאמים לכם ולקבל הקלות! מי זכאי? איך מגישים בקשה? מהן ההקלות הקיימות? ומה עוד צריך לדעת? הכול בכתבה שלפניכם

      במערך הבחינות הארצי, הן במערכת החינוך והן בבחינות הפסיכומטריות לקראת קבלה ללימודים גבוהים, יש כיום התחשבות רבה בלקויות למידה, בהפרעות קשב ובמגבלות אחרות. על כן המרכז הארצי לבחינות והערכה מסייע לנבחנים לצלוח את בחינות הבגרות באמצעות הקלות שונות. זאת ועוד, גם נבחנים ששפת האם שלהם אינה עברית והם עומדים בקריטריונים זכאים להקלות כמו תוספת זמן בבחינות.

      המרכז הארצי לבחינות והערכה (מאל"ו) פועל רבות להקל על נבחנים שיש להם מגבלות שונות ומציע להם טווח רחב של הקלות כדי שיוכלו להיבחן בתנאים המותאמים לצורכיהם. היחידה של המרכז הארצי מורכבת מבעלי מקצוע מתחומי הפסיכולוגיה והרפואה, אשר תפקידם לסייע לנבחנים לעקוף את הקשיים ככל האפשר.

      כיצד מגישים בקשה לקבלת בחינה בתנאים מותאמים?

      על מנת לקבל את ההתאמות הנדרשות לבחינה, עליכם לעמוד בשלושה קריטריונים:

      1. לקות למידה
      2. הפרעת קשב וריכוז
      3. מגבלה פיזית או נפשית

      כדי לקבל את ההתאמות עליכם להגיש בקשה למרכז הארצי לבחינות והערכה לקבלת בחינה מותאמת. תחילה עליכם להירשם לבחינה ורק לאחר מכן לפנות למרכז הארצי ולשלוח את הטפסים הרלוונטיים, כל אחד לפי מגבלותיו. את הבקשה יש להגיש כשלושה חודשים לפחות לפני הבחינה, מכיוון שהתשובה תינתן למבקש כ–25 ימים לאחר הגשתה. לבקשה יש לצרף מסמכים רלוונטיים, כמו אבחונים ומסמכים רפואיים שונים המעידים על המגבלה או על הקושי שלכם. בכל מקרה מומלץ להיכנס לאתר של מאל"ו ולקבל הנחיות נוספות להגשת הטפסים. באתר תוכלו למלא שאלון ולצרף את המסמכים הדרושים בדוא"ל או בדואר.

      לאחר שיתקבלו המסמכים ששלחתם, תקבלו מסרון ((SMS המאשר את קבלת הטפסים במאל"ו. בתום כ–25 ימים תקבלו תשובה.

      ההקלות שניתן לקבל דרך מאל"ו:

      1. מפע"ם בחינה פסיכומטרית ממוחשבת המיועדת לנבחנים בתנאים מותאמים תוספת זמן בכמה מפרקי הבחינה.
      2. יציאה להפסקות קצרות בזמנים מסוימים במהלך הבחינה.
      3. אפשרות להיבחן בחדר נפרד.
      4. קבלת תנאים פיזיים שונים במקרה של מגבלה פיזית, כמו נכות, עיוורון או חירשות.
      5. אפשרות להשמעת פרקי הבחינה באנגלית (אינה נפוצה).
      6. טופס בחינה או גיליון תשובות מוגדל במקרה של לקות ראייה.
      7. שימוש במחשבון ל-4 פעולות החשבון (אינו נפוץ).
      8. הקלדת מטלת הכתיבה.
      9. הקראת שאלות הבחינה.

      אנחנו יודעים שיש לכם שאלות בנושא בחינות מתואמות

      היו לי הקלות והתאמות בתיכון. אפשר לקבל אותן גם בפסיכומטרי?

      אפשר לבקש, אבל לא כולם מקבלים. מועמדים עם מגבלה רפואית, פיזית או פסיכיאטרית, וכן לקות למידה או הפרעת קשב, יכולים להגיש בקשה למבחן בתנאים מותאמים. גם מגבלה פיזית כגון הריון מתקדם, עודף משקל, והתניידות בכיסא גלגלים, שמונעת מהנבחן לגשת למבחן בכיתה רגילה, הם קריטריונים להגשת בקשה להיבחן בתנאים מותאמים.

      שימו לב שאת הבקשה לתנאים מותאמים יש להגיש לאחר ההרשמה למבחן, ובנפרד ממנה. התאריך האחרון להגשת הבקשה הוא מועד סיום ההרשמה למבחן, אבל הטיפול במסמכים עשוי להימשך עד 25 ימי עבודה, ולכן מומלץ להגיש את הבקשה עם המסמכים הנלווים מוקדם ככל האפשר, ולפחות חודשיים לפני מועד סיום ההרשמה.

      למה ההתאמות מהתיכון לא בהכרח מאושרות בפסיכומטרי?

      המבחן הפסיכומטרי שונה מבחינות הבגרות באופיו ובמטרותיו. מטרתן העיקרית של בחינות הבגרות היא בדיקת ידע, והן אינן בוחנות את מהירות החשיבה. תוספת זמן בבחינות הבגרות רק עוזרת לנבחנים להפגין את הידע שלהם, ולכן אינה סותרת את מטרות המבחן. לעומת זאת, המבחן הפסיכומטרי נועד לבדוק גם היבטים של יעילות ומהירות בתהליכי חשיבה, ותוספת זמן לחלק מהנבחנים עלולה לפגוע במדידה זו.

      מי זכאי לקבל התאמות?

      המרכז הארצי נותן תנאים מותאמים לנבחנים שעומדים באחד התנאים האלה:

      1 .מגבלה רפואית, פיזית או נפשית העלולה לשבש את תפקודם במבחן. גם מצב פיזי שיכול להקשות על הישיבה בכיתת המבחן – למשל היריון מתקדם, עודף משקל או התניידות בכיסא גלגלים – יכולים לבוא בחשבון בקבלת תנאים.

      1. לקות למידה חמורה, בתחום אשר אינו נבדק ישירות במבחן, והיא עלולה לשבש את התפקוד במבחן.
      2. הפרעת קשב וריכוז – הפרעה ראשונית וחמורה, שהשפיעה בעבר ומשפיעה כיום על התפקוד בתחומי חיים שונים ומשבשת את התפקוד במבחן.

      המרכז הארצי לא נותן מבחן מותאם לנבחנים שיש להם בעיה של איטיות כללית, חרדת בחינות או חסך בלימודים שנובע ממקור תרבותי. גם לקויות שקשורות ליכולות הנבדקות ישירות במבחן (כגון ידע באנגלית או יכולת הבעה בכתב) לא יקבלו תנאים מותאמים.

      עם זאתחשוב לציין שהמרכז הארצי מקבל את רוב הבקשות לתנאים מותאמים, ועל פי הנתונים האחרונים שפורסמו בין השנים 2015-2013, נענו בחיוב 73%-78% מהבקשות.

      אילו מסמכים יש להגיש כדי לקבל התאמות?

      הבקשה כוללת מילוי טופס ״שאלון למבקשׁ״, ומסמכים נלווים – אישורים רפואיים, אבחוני הפרעות קשב וכדומה. אבחוני לקויות למידה חייבים להיות עדכניים: כלומר נערכו אחרי גיל 16 בחמש השנים האחרונות, או אחרי גיל 18. שימו לב שאם אובחנתם יותר מפעם אחת, חשוב שתשלחו את כל דוחות האבחון, ומסמכים המתעדים את קשייכם החל בשנות בית הספר היסודי.

      פירוט נוסף על המסמכים המבוקשים תמצאו באתר המרכז הארצי ב״בחינות בתנאים מותאמים״.

      את המסמכים יש לשלוח למרכז הארצי בכתובת: המרכז הארצי לבחינות ולהערכה, ת"ד 26015, ירושלים 9126001.

      אם כבר הגשתם את הבקשה וברצונכם להגיש מסמכים נוספים, תוכלו לעשות זאת עד לסיום ההרשמה. שימו לב שהגשת הבקשה הראשונה אינה דורשת תשלום נוסף והיא כלולה במחיר המבחן, אבל הוספת חומר נוסף כרוכה בתשלום.

      אילו התאמות אפשר לקבל?

      יש מגוון התאמות שאפשר לקבל, והן משתנות בהתאם למגבלה הפיזית או הפסיכיאטרית של הנבחן. בין ההתאמות האפשריות: מבחן בתוספת זמן, הפסקות בין הפרקים, שימוש במחשבון פשוט לארבע פעולות החשבון, הקלדת החיבור במעבד תמלילים, השמעת פרקי המבחן באנגלית, טופס מבחן מוגדל, או מכשיר הגדלה לעיוורים.

      נוסף על כל אלה, יש נבחנים בתנאים מותאמים המקבלים מבחן ממוחשב שנקרא מפע״ם. מבחן המפע״ם הממוחשב הוא מבחן אדפטיבי, ובו המערכת אומדת את יכולותיו של הנבחן על פי תשובותיו, ובוחרת כל שאלה בהתאם לקודמתה. לכן גם אורך המבחן איננו קבוע, ויכול להשתנות בהתאם לזמן שיידרש למערכת לאמוד את יכולותיו של הנבחן.

      המבחן בתנאים מותאמים נערך בימים שונים ממועד המבחן הרגיל, עד כשלושה שבועות אחריו. שימו לב שגם הזימון למבחן בתנאים מותאמים נשלח בדרך כלל מאוחר יותר מהשיבוצים הרגילים.

      במה שונה מבחן המפע״ם מהמבחן הרגיל?

      מבחן מפע"ם הוא מבחן פסיכומטרי ממוחשב המיועד לנבחנים בתנאים מותאמים. בדומה למבחן הרגיל, מבחן מפע״ם כולל מטלת כתיבה ופרקי ברירה בתחומי חשיבה כמותית, חשיבה מילולית ואנגלית. מטלת הכתיבה זהה למטלת הכתיבה הרגילה, אלא שבמבחן המפע״ם הנבחנים יכולים לבחור טרם המבחן אם להקליד את החיבור במעבד התמלילים במחשב או לכתוב אותו על גיליון הכתיבה.

      במבחן המפע״ם אי אפשר לדלג על שאלות או לחזור לאחור לשאלות קודמות, אלא לכל שאלה מוקצה זמן נפרד. כאמור, המבחן הממוחשב הוא מבחן אדפטיבי, ובו המערכת אומדת את יכולותיו של הנבחן על פי תשובותיו, ובוחרת כל שאלה בהתאם לקודמתה. לכן גם אורך המבחן איננו קבוע, ויכול להשתנות בהתאם לזמן שיידרש למערכת לאמוד את יכולותיו של הנבחן. נבחנים שונים עשויים לקבל שאלות שונות.

      איך מתכוננים למבחן מפע״ם?

      מבחן המפע״ם הממוחשב זהה למבחן הרגיל בסוגי השאלות ובתחומי המבחן, ולכן אפשר להתכונן אליו כמו למבחן הרגיל. חומרי הלימוד, שיטות העבודה והתרגולים שנלמדים בקורס הפסיכומטרי רלוונטיים גם למבחן המפע״ם, ולכן גם נבחנים בתנאים מיוחדים יכולים להירשם לקורס ולהתכונן למבחן בעזרתו. עם זאת, סימולציות המבחן חייבות להיות מותאמות לנוהלי מבחן המפע״ם – מבחן אדפטיבי, שבו לכל שאלה מוקצה זמן נפרד, ואין אפשרות לחזור לאחור לשאלה שכבר נפתרה.

      בהצלחה!

      תמונה של מעטפהצור קשר

      שיחה עם נציג

      ×

      שיחת ווטסאפ