השאר פרטים

מתעניינים בלימודים ב- HighQ?

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

נציגנו עומדים לרשותכם
לשאלות ולפרטים נוספים:

reception@high-q.co.il

1-800-80-80-80

שעות פעילות:
א'-ה': 9:00-21:00 | ו': 9:00-13:00
בשליחת הפרטים הינך מאשר/ת קבלת מידע ועדכונים אודות הקורסים של היי קיו

חלוקת זמנים במבחן הפסיכומטרי

מבחן פסיכומטרי הוא מבחן על זמן. לפיכך, ניהול זמנים הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על סיכויי ההצלחה בבחינה. ניהול זמנים יעיל פירושו מציאת אסטרטגיה להשגת כמה שיותר תשובות נכונות בזמן הנתון. נשמע פשוט? אז זהו, שלא כל-כך. ניהול זמנים במהלך מבחן פסיכומטרי הוא מיומנות נרכשת, שצריך לעבוד עליה ולתרגל אותה באופן ספציפי. זו אחת הסיבות שבמהלך קורס פסיכומטרי ב- HIGH-Q תעשו כל כך הרבה סימולציות בחינה – בדיוק בשביל לפתח את המיומנות הזו.

במאמר הבא ריכזנו עבורכם מספר עקרונות חשובים לניהול זמן וחלוקת זמנים מומלצת לכל אחד מחלקי הבחינה. יש לזכור שמדובר בהמלצה כללית – כלומר שהיא מתאימה לכל אחד, אבל עם התאמות נדרשות. אם אתם לומדים ב-HIGH-Q, תוכלו להרכיב לקראת הבחינה את חלוקת הזמנים האולטימטיבית בשבילכם, יחד עם המורה, ובהתבסס על ההמלצות האישיות שהאתר ייצור לכם, בהתאם לאחוזי ההצלחה שלכם בפתרון תרגילים פסיכומטריים שונים בבית ובסימולציות.

מספר עקרונות וכללים שכולנו צריכים לזכור וליישם:

  • השאלות במבחן פסיכומטרי מתחלקות לשאלות קלות (שרוב הנבחנים יענו עליהן נכון), שאלות בינוניות, ושאלות קשות (שהרוב יטעו בהן). המטרה היא, להזכירכם, כמות מקסימלית של תשובות נכונות ב-20 דקות על מנת לקבל ציון פסיכומטרי גבוה ככל האפשר . היות שהניקוד על כל השאלות זהה – זה בהחלט אומר ששאלות קשות ניתן ורצוי לדחות לסוף.
  • יתרה מזאת, בכל מקטע בכל פרק יש שאלות פסיכומטריות ברמות שונות. לכן, בכל אופן לא מוותרים על אף חלק מהפרק , כדי לא להחמיץ שאלות שיכולנו לפתור בקלות ובמהירות. מכאן שעדיף לדלג על שאלה קשה בכל מקטע בפרק חשיבה מילולית, למשל, מאשר להאלץ להמר על כל קטע הקריאה מפאת חוסר זמן.
  • הסטופר הוא ידידו הטוב ביותר של הנבחן בפסיכומטרי. יש להיות מודעים תמיד לשעון המתקתק. בכל סימולציה – בכיתה ובבית – עובדים עם הסטופר, ואל תשכחו לאפס אותו בתחילת כל פרק כדי להימנע מבלבול.
  • לא דוחים סימון בדף האליפסות לסוף הפרק – זה לא שווה את הסיכון. מסמנים כל תשובה בחוברת הבחינה ומדי כמה שאלות (או אפילו לאחר כל שאלה) מסמנים בדף האליפסות, ומוודאים שהסימון נכון. זה אמנם "קוטע" את השוונג של הפרק אבל מאפשר למוח לקחת כמה שניות מנוחה שאתם מאוד זקוקים לה, למשל לאחר 4 שאלות ריסטייטמנטס.
  • שאלה שלא יודעים לפתור, או לא בטוחים –מהמרים ומסמנים תשובה כלשהי בדף האליפסות. רצוי לסמן לעצמכם את מספר השאלה כדי שתוכלו לחזור אליה אם יישאר זמן בסוף הפרק.
  • פיסלו תשובות שבוודאות אינן נכונות – עם העיפרון (ציירוX על מספר התשובה). כך, גם אם נאלצתם לנחש, הגדלתם את הסיכוי שהניחוש יהיה נכון.
  • • חבל על הזמן – במרבית סוגי השאלות (ובמיוחד בשאלות שקריאת התשובות שלהן לוקחת זמן רב, כמו השלמת משפטים בעברית, Restatements ובכל שאלה שפתרתם בטכניקה של בדיקת תשובות בחשיבה כמותית) – מה שנכון נכון. כמוצאים תשובה נכונה, מסמנים אותה וזהו, ולא מתעכבים על קריאת התשובות האחרות – כי חבל על הזמן! זוהי דרך מצויינת הנלמדת ומתורגלת במהלך קורס פסיכומטרי . יוצאי דופן לכלל זה הן שאלות אנלוגיות ושאלות בחשיבה כמותית שפתרתם בטכניקה של הצבת מספרים.

חלוקת זמנים בכתיבת מטלת חיבור:

מטלת החיבור מופיעה תמיד בתחילת כל מבחן פסיכומטרי והיא נמשכת 30 דקות.
לקריאת המטלה ובנייה רעיונית של החיבור מומלץ להקדיש את 6-4 הדקות הראשונות. נצלו את הזמן לגיבוש טיעונים חזקים וברורים, לחשיבה על דוגמאות מתאימות ולתכנון סדר הצגת הטיעונים. את הרעיונות מומלץ לכתוב בדף הטיוטא. לכל המאוחר, יש להתחיל בכתיבת פיסקת הפתיחה לאחר 6 דקות.
פיסקת הפתיחה יוצרת את הרושם הראשוני על הבודק ולכן כדאי לוודא שהניסוח שלה בהיר וקולח. לשם כך הקדישו לה 6-4 דקות. יש לעבור לפסקאות הטיעון לאחר כ-10 דקות.
פסקאות הטיעון צריכות להיכתב תוך 14-11 דקות, בהתאם למספר הפסקאות שאתם כותבים. לאחר כ-22 דקות מתחילת המטלה כדאי לעבור לכתיבת פיסקת הסיכום.
פיסקת סיכום תדרוש מכם 6-4 דקות, בהתאם לאורכה. רצוי לסיים לאחר כ-27 דקות.
מעבר שני על החיבור יכול לשפר מאוד את התוצאה הסופית בממד הלשון. לכן כדאי להשאיר כ-3 דקות בסוף החיבור בשביל תיקונים קטנים של ניסוח, דקדוק, כתיב, פיסוק וכדומה.

חלוקת זמנים בפרקי חשיבה מילולית:

אנלוגיות(שאלות 6-1)
מופיעות בתחילת כל פרק מילולי בבחינה פסיכומטרית. יש לפתור בקצב ממוצע של חצי דקה לשאלה. כלומר, כשהסטופר מראה 3 יש לעבור הלאה.
שאלות הבנה והסקה (שאלות 17-7)
מתוכן 3 שאלות השלמת משפטים שמופיעות ברצף ו-8 שאלות הגיון מסוגים שונים. רמת הקושי של השאלות במקטע זה בנויה מהקל אל הכבד, ולכן כדאי לפתור את השאלות הראשונות בפחות מדקה לשאלה, ואם צריך, להאט במעט את הקצב בשאלות הקשות יותר. סה"כ יש להקדיש 10 דקות לחלק זה ולעבור לקטע הקריאה כשהסטופר מראה 13 לכל המאוחר.
הבנת הנקרא (שאלות 23-18)
חשוב להשאיר לפחות 7 דקות לחלק זה. שאלות הבנת הנקרא דורשות ריכוז וכאשר הזמן דוחק קשה מאוד לשמור עליו. אם סיימתם לענות על כל השאלות לפני תום הפרק, אפשר לחזור לשאלה שבחרתם לדלג עליה מקודם.

סה"כ 23 שאלות ב-20 דקות

חלוקת זמנים בפרקי אנגלית:

Sentence completion (שאלות 8-1)
השאלות מסודרות ברמת קושי עולה. אין צורך להקדיש יותר מ-30-20 שניות לשאלה כזו. מי ששולט באוצר המילים יכול לענות גם בפחות זמן. מי שלא יודע את פירוש המילים – גם שעה של התלבטות לא בהכרח תעזור. לכן, מה שלא יודעים, פשוט מהמרים. לאחר 3 דקות יש לעבור הלאה.
Restatements (שאלות 12-9):
4 דקות סה"כ – בממוצע דקה לשאלה. כמובן ששאלות קלות יחסית, או שאלות שהתשובה הנכונה בהן היא תשובה מספר 1 אפשר לפתור בפחות מדקה ולהשאיר זמן לשאלות קשות יותר. כשהסטופר על 7 דקות כדאי להתחיל את קטע הקריאה הראשון.
Reading Comprehension (שאלות 22-13)
בנושא זה יופיעו שני קטעי קריאה עם 5 שאלות על כל אחד מהם. נשארו 13 דקות לחלק הזה. כדאי להקדיש 6 דקות לקטע הראשון – ולהשאיר 7 דקות לקטע השני, רק ליתר ביטחון. כלומר, כשהסטופר על 13, להתחיל את הקטע השני. אם נשאר זמן בסוף הפרק, אפשר לחזור לשאלות שהתלבטתם לגביהן קודם.

סה"כ 22 שאלות ב-20 דקות

חלוקת זמנים בפרקי חשיבה כמותית

בפרקי חשיבה כמותית אין חלוקה קבועה של הפרק לפי סוגי שאלות. כל פרק כולל קטע אחד של הסקה מתרשים(לרוב 4 שאלות) שיכול להופיע בתחילת, באמצע או בסוף הפרק. שאר השאלות בפרק מופיעות תחת הכותרת"שאלות ובעיות"וכוללות שאלות אלגברה, גיאומטריה ובעיות מילוליות.

  • בפרק 20 שאלות והזמן המוקצב לפתרונן הוא 20 דקות, ולכן יש אמונה רווחת שיש לפתור שאלה בדקה. זה כמובן נכון, אבל רק בממוצע. למעשה הזמן המוקדש לכל שאלה משתנה – יש שאלות שאפשר לפתור גם ב-10 שניות, ושאלות אחרות יידרשו יותר מדקה לפתרונן. מלבד זאת, אין זה יעיל להקציב זמן לכל שאלה בנפרד, ולכן צריך דרך אחרת "לחלק את הפרק".
  • כל פרק מחולק ל-2 או 3 מקטעים. אם הגרף מופיע בתחילת הפרק או בסופו, יש 2 מקטעים (4 שאלות הסקה מתרשים; 16 "שאלות ובעיות"). אם הגרף מופיע באמצע הפרק יש 3 מקטעים (שאלות ובעיות; הסקה מתרשים; שאלות ובעיות). על כן, דבר ראשון שעושים בפרק הכמותי זה לבדוק את החלוקה שלו – כמה שאלות יש בכל מקטע – ולהקציב את הזמנים בהתאם.
  • השאלות בפרק בנויות ע"פ רמת קושי עולה. כלומר – שאלה מספר 1 תהיה קלה, ושאלה מספר 20 תהיה קשה. זה לא אומר שבהכרח כל שאלה קשה יותר מקודמתה (מה גם שקושי הוא סובייקטיבי – שאלה שתהיה קשה לאחד תהיה קלה לאחר, ולהפך), אך ניתן לקבוע באופן כללי שהשאלות בתחילת הפרק קלות יותר – ולכן זמן הפיתרון הדרוש להן קצר יותר מאשר השאלות ה"קשות" שמופיעות בסוף הפרק. לפיכך, יש להקציב את הזמן לכל מקטע בהתאם.
  • להלן חלוקת זמנים מומלצת לפרק כמותי לדוגמה:

    שאלות ובעיות (8-1) – 8 שאלות ב-7 דקות. כשהסטופר על 7 לעבור לגרף.

    הסקה מתרשים (12-9) – 4 דקות לקריאת הגרף ולמענה על 4 שאלות. חשוב להקדיש זמן מספיק לקריאת הגרף והבנת כל הפרמטרים הנמדדים בו לפני פתרון השאלות. בדרך כלל 2 השאלות הראשונות בגרף דורשות בעיקר להבין את הנתונים המוצגים בו, ולכן ניתן לפתור אותן בהרבה פחות מדקה לשאלה אם מבינים את הגרף. כשהסטופר מראה 11 לעבור מקטע הבא.

    שאלות ובעיות (20-13) 8 שאלות ב-9 דקות. הרמה הממוצעת של מקטע זה קשה יותר מזו של השאלות בתחילת הפרק ולכן הזמן המוקדש להן רב יותר. אין זה אומר שלא תתקלו פה גם בשאלות קלות שייפתרו מהר – מדובר אך ורק על רמה ממוצעת.

  • אם הפרק מחולק רק ל-2 מקטעים, מומלץ לקבוע יעדי-ביניים בחלוקת הפרק. לדוגמה, בפרק הבנוי מ-16 שאלות ובעיות בתחילתו ו-4 שאלות הסקה מתרשים בסופו, ניתן לחלק באופן הבא:
    שאלות ובעיות (1-8) – 7 דקות
    שאלות ובעיות (16-9) – 8 דקות
    הסקה מתרשים (17-20) – 5 דקות (גרף שמופיע בסוף הפרק יהיה לרוב ברמה קשה יותר, ולכן מומלץ מראש להקציב לו זמן רב יותר).
תמונה של מעטפהצור קשר